سه شنبه, 25 مهر 1402 10:20

از مزیت اقتصاد دیجیتال تا ارتباطات فیبرنوری

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

اقتصاد دیجیتال چیست

اقتصاد دیجیتال مجموعه‌ای از فعالیت‌های اقتصادی است که عامل اصلی ایجاد آن ارزش برای افراد سازمان‌ها و جامعه با استفاده از فناوری دیجیتال می‌باشد، اقتصاد دیجیتال با به ‌کارگیری ابزارهای دیجیتال مثل دستگاه های هوشمند، فناوری نوین اینترنت اشیاء، محاسبات ابری و هوش مصنوعی در این فضا متحول سازی انجام داده است.

چند سالی است که در ایران به اقتصاد دیجیتال توجه زیادی شده دولت سیزدهم هم با توجه به عزم راسخی که در دنیای ارتباطات داشته است اقتصاد دیجیتال را فضای بکری دانسته است که مشاغل زیادی را می‌تواند در کشور ساپورت کند و یکی از حوزه‌هایی است که از آن به‌عنوان یکی از حوزه‌های جدید یاد کرده اند که شرایط را برای افزایش اشتغال در فضای مجازی فراهم می‌سازد.

سه مزیت بزرگ که اقتصاد دیجیتال ایجاد می‌کند:

یک- فرد با فرصت‌های شغلی جدید آشنا می شود که در عمده کشورها این نوع مشاغل سهم بالایی دارند و ارزش افزوده بسیاری را ایجاد می کند و با توجه به این دلیل که در کشور ما بیشتر مشاغل سنتی هستند می‌تواند یک فرصت مناسب باشد تا مشاغل جدید را شناسایی کنیم و نرخ بیکاری را کاهش دهیم.

دو- استفاده از فناوری و تکنولوژی جدید بهره‌وری را در کشور به نرخ بالا می‌رساند و متأسفانه بهره‌وری کشور در حوزه نیروی انسانی و در سرمایه آن‌ طور که باید نیست و بعضاً باعث هدر رفتن سرمایه‌های انسانی شده است.

سه- کاهش هزینه‌ها از مزیت‌های دیگر اقتصاد دیجیتال می‌باشد.

اقتصاد دیجیتال سریع‌ترین اقدامی می‌تواند باشد که عزم و اراده دولت بر آنست به‌صورت ویژه از حوزه فناوری اطلاعات استفاده کند.

مراکز پردازش سریع

این نوع مراکز برای هوش مصنوعی ضروری است و باید در کشور راه‌اندازی شود و زیرساخت‌هایی فراهم شود تا سهم اقتصاد دیجیتال دو برابر شود و برای این اتفاق کارهای بزرگی در کشور انجام شده است.

کارشناسان بر این باورند دنیایی جدید از اقتدار اقتصاد دیجیتال و فناوری‌های نوین صحبت می‌کند بنابراین باید بازار کار کشور را با فرصت‌هایی که از طریق اقتصاد دیجیتال به وجود می‌آید هماهنگ کند و به گسترش اقتصاد دیجیتال کمک کند، اقتصاد دیجیتال ضمن ایجاد ارزش افزوده می‌تواند هزینه‌ها را کاهش دهد.

ورود به اقتصاد دیجیتال مستلزم داشتن مهارت تخصصی است و باید مشاغل مرتبط با این حوزه شناسایی شوند پروژه ملی فیبر نوری منازل و کسب ‌وکارها از جمله پروژه‌های بزرگ دولت سیزدهم بود که مهم‌ ترین پیشرانه رسیدن به اقتصاد دیجیتال در شرایط حاضر به شمار می‌رود و اجرای آن در کشور سبب ساز رونق شرکت‌های تکنولوژی و اشتغال‌زایی می‌شود.

اخیراً در مراسم عملیات اجرایی نهضت جهادی مخابرات ایران موسوم به نجم هدف توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران در آذربایجان شرقی با تشریح اهمیت این طرح به‌ ویژه در این استان بوده است و اقتصاد دیجیتال در شرایط فعلی کشورمان حدود شش درصد از کل اقتصاد بوده است و این بخش با استفاده از توان شهرهایی مثل تبریز و کلیت استان می‌تواند متناسب با مناطق دیگر توسعه پیدا کند.

توسعه اقتصاد دیجیتال در بسیاری از کشورهای جهان به سمت آینده کار و ظهور مشاغل جدید با زیرساخت برای توسعه اقتصاد دیجیتال و استفاده مطلوب ‌تر از فضای مجازی فراهم شده است و خوشبختانه در کشور ما نیز اقدامات بسیاری در راستای توسعه فناوری‌ های نوین و اقتصاد دیجیتال صورت‌ گرفته است.

منبع خبر

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search