یکشنبه, 15 مرداد 1402 13:02

اینترنت ماهواره ایی هیچ وقت جایگرین فیبرهای نوری نمی شود!

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

در پی افزایش فعالیت اینترنت ماهواره‌ای در کشور مسئولان اعلام کردند اگرچه این فناوری هیچ‌وقت جایگزین اینترنت پرسرعت مبتنی بر فیبر نوری نخواهد شد اما از فعالیت پلتفرم‌های خارجی و اینترنتی استقبال می‌کند، به شرطی که قوانین جمهوری اسلامی ایران را رعایت کنند.

فعالیت اینترنت ماهواره‌ای چند ماهی است که مطرح‌شده و به‌صورت جدی و با اعمال محدودیت‌هایی برای برخی از پیام‌رسان‌های خارجی که استفاده می‌شود مطرح است.

اینترنت ماهواره ای امواج را از طریق ماهواره ارسال کرده و کاربر برای دریافت آن باید از تجهیزاتی مخصوص همچون دیش و دریافت‌کننده استفاده کند، این نوع از اینترنت‌ها امروزه فراگیر شده‌اند و احتمال تولید و تجهیز آن‌ها با قیمت کم‌تر هم ممکن خواهد بود و یا حتی در آینده ای نه چندان دور سیم‌کارت هایی مانند آن‌چه در تلفن ماهواره‌ای استفاده می‌شود نیز تولید خواهد شد.

مهم‌ترین نکته درباره این فناوری این است که اینترنت ماهواره‌ای بیشتر در شرایطی بکار می‌رود که دسترسی معمولی به اینترنت‌های دیگر امکان‌پذیر نباشد.

ویژگی‌هایی که این نوع اینترنت‌ها دارند پایداری، انعطاف‌پذیری، تأخیر کم و تأمین ظرفیت قابل‌ملاحظه و ارزان‌قیمت کمک شایانی در کاهش شکاف دیجیتال در کشور و سیگنال رسانی به مناطق مرزی و دورافتاده داشته و به‌عنوان بخش مهمی در لایه زیرساخت و خدمات پایه معماری شبکه نقش‌آفرینی می‌کند.

دراین‌راستا شرکت فضایی اسپیس‌ایکس پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینگ را در سال 2015 با هدف فراهم کردن پوشش گسترده اینترنت آغاز نمود و این ماهواره کم‌وبیش در برخی از کشورها فعالیت خود را آغاز کرده است.

بعضاً گفته میشود که نزدیک صد استارلینگ در ایران فعال شده اما مسئولان تأکید داشتند درصورتی‌که فناوری به‌صورت قانونی در کشور بخواهد فعالیت کند از آن استقبال می‌کنیم. بر اساس پیگیری‌های حقوقی و بین‌المللی وزارت ارتباطات استارلینگ ملزم به رعایت قوانین سرزمین ایران شده و ارائه خدمات از سوی این شرکت در مرزهای کشور بدلیل عدم رعایت قوانین سرزمینی غیرمجاز است.

در همین رابطه عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد، سرعتی که اینترنت ماهواره‌ای ارائه می‌دهد حداکثر سیصد مگابایت بر ثانیه اما در شهرهایی که سرویس فیبر نوری داریم تا هزار مگابایت بر ثانیه سرعت را کاربران تجربه می کنند. درهرصورت به‌دنبال فراهم کردن زیرساخت‌های پرسرعت هستیم و اینترنت ماهواره‌ای هیچ‌وقت جایگزین اینترنت پر سرعت فیبر نوری نخواهد شد.

منبع خبر

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search