روش های نصب فیبرنوری

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

در دنیای امروز قدرت انتقال اطلاعات برای فواصل طولانی بشر را بر این داشت تا مرزهای توسعه فناوری را در بسیاری از حوزه‌ها مثل شبکه داده ارتباطات بی‌سیم و ماهواره‌ای اپراتورهای کابل گسترش دهد.

روش‌های نصب فیبر نوری برای موقعیت‌های مختلف طراحی و اجرا می‌شود که فیبر نوری این امکان را به شما می‌دهد که در فواصل طولانی بهترین عملکرد را تجربه کنید، فیبرهای نوری از رشته‌های میکروسکوپی با جنس شیشه خالص تهیه شده‌اند که به باریکی تار موی یک انسان هستند و هزاران رشته به‌صورت دسته‌ای در کابل‌های فیبر نوری کنار هم قرار می‌گیرند تا سیگنال‌های نور را در فواصل طولانی به‌راحتی انتقال دهند. این رشته‌ها توسط یک روکش که پوشش خارجی کابل نگهداری می‌شوند.

کابل های فیبر نوری زیردریایی

فیبرهای نوری در دنیای امروز به دو نوع تقسیم می‌شوند:

  • فیبرهای نوری تک حالته که این نوع فیبرها برای فواصل طولانی بکار می‌روند دارای هسته کوچکی بوده و نور لیزر مادون‌قرمز را انتقال می‌دهند.
  • نوع دوم فیبرهای چند حالته است که معمولاً برای فواصل کوتاه‌تر به کار می‌رود و هسته‌های بزرگ‌تری نسبت‌به تک حالته ها داشته و مادون‌قرمز را انتقال می‌دهد.

در دنیای امروز اکثر ساختمان‌های اداری از شبکه‌های فیبر نوری برای ارتباطات خود استفاده می‌کنند و سیستم‌های CATV  شهری بر پایه تکنولوژی شبکه فیبر نوری در سرتاسر کشور فعالیت می‌کنند. علاوه‌ بر امکان انتقال صدا و تصویر و داده‌ها را نیز فراهم می‌سازد و اساس شبکه‌های LAN برپایه‌ی فیبرهای نوری است که امنیت بالایی داشته و نسبت‌به سایر شبکه‌ها کمتر آسیب می‌بینند و بیشتر در امان هستند.

کابل های فیبر نوری زیردریایی

قبل‌از نصب شبکه‌های فیبر نوری باید به نکات مهمی توجه کنیم. یک محصول فیبر نوری باید توانایی این را داشته باشد تا در محدوده‌ی شما نیاز شما را تامین کرده و پاسخ‌گوی خواسته شما باشد.

  1. برای تهیه محصول به نوع فیبر و سایر تجهیزات مانند اتصالات مورد نیاز دقت کنید و دامنه پیوند را در نظر بگیرید و بر نوع فیبر و سرعت گیرنده‌های مورد نیاز نیز تاثیرگذار خواهد بود.
  2. یک ماژول یا مبدل باید مناسب با داده‌هایی باشد که قصد انتقال را دارند شبکه‌های فیبر نوری تقریباً مناسب با هر نوع سیستم ارتباطی هستند تلفن‌های پرسرعت سیستم‌های CATV گرفته تا سرعت‌های ساده از مبدل‌های رسانه‌ای مثل اترنت استفاده می‌کنند که گزینه‌های مختلفی در زمینه نرخ داده‌ها دارد.
  3. اولین قدم قبل‌از نصب شبکه فیبر نوری این است که امکان ارائه سرویس فیبر نوری متناسب با قالب داده‌ای باشد که قرار است انتقال یابد.
  4. باید نوع کابلی که انتخاب می‌شود مناسب با محل نصب باشد به‌عنوان مثال برخی از کابل‌ها در محیط‌های اداری برخی در کف ساختمان و برخی در سقف‌ها و فضاهای باز نصب می‌گردند.
  5. قبل‌از این‌که شما اقدام به نصب فیبر نوری کنید باید متناسب با نیازهای خود فیبرهای نوری را انتخاب کنید و در مسافت‌های طولانی نیاز است که طول کابل نیز بلندتر باشد و نیاز به اتصال داشته باشید.
  6. کابل‌های فیبر نوری به دلیل وزن و اصطکاک کشی بندرت در متراژهای چندین کیلومتر تولید می‌گردد نیاز است، نحوه اتصال فیبرها و نوع سخت‌افزاری مانند بسته شدن اتصالات را برای استفاده مناسب تعیین کنید .
  7. برنامه‌ریزی و طراحی پلن‌های اولیه جهت نصب قبل‌از آنکه شروع به نصب و راه‌اندازی شبکه فیبر نوری داشته باشیم باید یک برنامه نوشته‌شده و نقشه دقیق جهت این کار تهیه گردد، در این نقشه نقاط پایانی، نقطه اتصال، مکان پایان یافتن یا جدا شدن نقاط در کابل و مسیر ساخت‌وساز و مسیر کابل‌ها برای قرار گرفتن درون دیوارها زیر زمین یا درون مکان‌های دیگر کاملاً مشخص گردد.

 بعد از تمام این مراحل شبکه فیبر نوری را نصب می‌کنند و با استفاده از طراحی‌های توسعه‌یافته کابل‌ها نصب می شود در مرحله بعدی عملکرد شبکه را بعد از نصب آزمایش می‌کنند بعد از این‌که شبکه فیبر نوری نصب گردید نوبت آزمایش سنجش فیبر نوری است.

برای بررسی عملکرد استفاده از تجهیزات BERT یا انتقال داده‌های شناخته‌شده و جستجوی خطاها بسیار مناسب هستند، شبکه فیبر نوری را حتما مستند کنید.

در این زمینه باید کلیه اجزا، مسیرهای هر کابل، نوع هر کابل، مکان اتصال آن‌ها طی یک نقشه به‌صورت مستندات ذخیره و بایگانی گردد.

کابل های فیبر نوری زیردریایی
  1. برای نصب فیبرهای نوری از روش‌های متنوعی استفاده می‌شود. مانند نصب هوایی کابل‌های فیبر نوری، این نوع نصب فیبر نوری باید به گونه‌ای باشد که بسترسازی های لازم صورت گیرد که کابل در هیچ کجا روی هوا رها نگردند. برای انجام درست این کار از لوله‌ها یا سینی‌های مورد نیاز استفاده می‌گردد که زیر سقف اصلی نصب می‌گردند و کابل روی آن‌ها قرار می‌گیرد و نصب کابل بر روی سینی کابل را با بست به سینی محکم کرده و کابل‌کشی به‌صورت مرتب و صاف انجام می‌شود.
  2. نوع دوم نصب کابل در کف ساختمان است که این نوع نصب به بستر و شرایط مورد نیاز احتیاج دارد، باید ابتدا سینی یا لوله مناسب با فیبر را در کف زمین خوابانده سپس بتن‌ریزی روی آن انجام گیرد و در مرحله آخر پوشش کف اجرا گردد. درصورتی‌که ساختمان ساخته‌شده باشد می‌بایست کف تراشیده شده و سینی‌ها قرار بگسرند و روی آن‌ها پوشانده گردد.
  3. مرحله بعدی نصب کابل فیبر نوری به‌صورت روکار است در این نوع کابل‌کشی مانند کابل‌کشی برق، داکت و ترانگ استفاده می‌شود. این امر باعث زیبایی محیط و حفظ کابل از آسیب‌های احتمالی میگردد.

مناسب‌ترین راه که کوتاه‌ترین مسیر است را انتخاب کرده و در طول مسیر از عبور انواع تجهیزات گرمایشی که سبب تغییر فرم ترامپ و بالا رفتن دمای کار می‌شود اجتناب می‌کنند و موانع فیزیکی را در نظر می‌گیرند.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search