کابل های فیبر نوری زیردریایی - بخش دوم

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
  کابل کشی  فیبر نوری با کشتی

چگونه کابل‌های زیردریایی به کمک کشتی‌های کابلی کشیده می‌شود؟

با انفجار جهانی ارتباطات در سراسر جهان تقاضا برای ارتباطات زیر دریا بالا رفته است کابل زیردریایی توسط کشتی‌های خاص که کشتی‌های کابل‌کشی نامیده می‌شوند کف اقیانوس‌ها تجهیز می‌گردند این کشتی‌ها توانایی این را دارند تا هزاران مایل کابل‌های سیم‌کشی شده را در انبارهای خود نگهداری کنند.

معمولاً فرایند کابل‌کشی زیر دریا و بهره‌برداری از سیستم آنها یک تا سه سال به طول می‌انجامد برای تقویت به جهت بالا بردن ولتاژهای کابل‌های زیردریایی از تقویت‌کننده‌های ویژه‌ای استفاده می‌شود که در فواصل 25 مایلی در داخل کابل‌ها قرار می‌گیرند تا آن‌ها را برای چندین دهه بدون شکستگی و آسیب به تقویت‌کننده ها استفاده کنند.

مراحل نصب کابل‌های زیردریایی

مراحل نصب و کابل‌کشی زیردریایی شامل طراحی مسیر، بررسی شرایط دریایی، امکان‌پذیر بودن عملیات نصب دریایی و راه‌اندازی است. هنگامی‌که کابل‌های زیردریایی روی کشتی‌ها بارگذاری می‌شوند توانایی این را دارند تا ماه‌ها روی آب شناور بمانند. چهار تکنیک متفاوت برای نصب کابل‌های زیردریایی وجود دارد :

خط‌های ساحلی

برای این‌که تخریب کابل‌ها را در زمان نصب به حداقل برسانیم کانال‌های کابلی را با کمک حفاری جهت‌دار در ساحل و صخره‌ها نزدیک به ساحل ایجاد می‌کنیم.

آب‌های کم‌عمق

در قسمت‌هایی از آب که عمق کمتر بوده و ماهیگیری در آن‌ها انجام می‌شود برای نصب کابل‌های فیبر نوری زیردریایی در کف اقیانوس دفن می‌گردند تا آسیب‌های احتمالی کاهش پیدا کند. تجهیزات ترال برای قطع کابل‌های زیر دریا به کار می‌روند.

جهت نگهداری از کابل‌ها در مناطقی که کف دریا نرم است و احتمال لنگر انداختن کشتی وجود دارد کابل باید در زیر آب دفن گردد تا تخریب به حداقل برسد.

مناطق سخت و محکم

مناطقی نیز زیر دریا وجود دارد که این اجازه را به مهندسین نصب نمی‌دهد تا کابل را زیر دریا دفن کنند برای نصب کابل‌ها که از عوامل خارجی جلوگیری شود و این کابل ها به‌گونه‌ای قرار می‌گیرند که به‌صورت جانبی حرکت نکند.

اعماق اقیانوس

اعماق اقیانوس چون ماهیگیری یا لنگر انداختن کشتی وجود ندارد کابل زیردریایی تنها روی کف اقیانوس قرار می‌گیرد تا به امروز که مشکلی از این ناحیه گزارش نشده است.

کابل کشی زیر دریایی فیبر نوری

برای دفن کابل‌های فیبر نوری زیردریایی از گاوآهن استفاده می‌شود. به‌جهت دفن کابل ابتدا شیاری را به کمک گاوآهن ایجاد می‌کنند و کابل‌های فیبر نوری داخل آن قرار می‌گیرند دفن کابل برای انجام عملیات و بکسل تجهیزات به نیروی زیادی نیاز دارد که از کشتی تامین می‌شود. در ادامه برخی از تجهیزات پرکاربرد که در دفن کابل فیبر نوری ذکر می‌شود:

گاو آهن:

  1. گاوآهن به دستگاه متصل می‌شود تا ارتفاع در زمان بلند کردن و پایین آوردن کابل کنترل شود.
  2. به‌جهت این‌که کابل فیبر نوری به‌درستی وارد گاوآهن شود یک دوربین در داخل آن قرار می‌گیرد.
  3. مقیاس سنج بررسی ‌می کند که آیا کابل به‌درستی در پشت گاوآهن و داخل زمین برای باز و بسته شدن یک بازوی مکانیکی در جای خود قرار گرفته است یا نه ؟

کابل زیردریایی برای گاوآهن کابل‌کشی زیردریایی سه خط مجزا دارد:

  1. سیم بکسل برای کشیدن گاوآهن
  2. کابل مرکزی برای عملیات کابل‌کشی
  3. خود کابل مدفون در زیر دریا

نصب و راه‌اندازی کابل نوری زیردریایی

نصب کابل‌های فیبر نوری باید کمترین تاثیر را بر محیط‌زیست داشته باشد. برای نگهداری و بهره‌برداری و تعمیر کابل‌ها بهترین کابل‌های نباید آسیب به محیط‌زیست وارد شود. کابل‌کشی زیردریایی برای خطوط مخابرات طولانی بین‌قاره‌ای به کار می‌رود نصب این خطوط به‌هیچ‌وجه مقرون‌به‌صرفه نبوده و کشتی‌های کابلی نمی‌توانستند کابل‌های کوتاه را حمل کنند  در حالت ایده‌آل باید گودالی در بستر دریا حفر گردد تا در ادامه یک خط انعطاف‌پذیر داخل آن گذاشته شود. پس‌از این‌که کابل داخل این خط قرار گرفت در بستر دریا دفن می‌شود. خطی که داخل شیار حفاری‌شده قرار می‌گیرد باید مقاومت خوردگی خوبی داشته باشد به‌همین‌جهت از خطوط فولادی برای لاین‌های کابل‌کشی استفاده می‌گردد.

معمولاً طول کابل‌های زیردریایی بیشتر از هزاران مایل است کابل‌های زیردریایی از مسیرهایی مثل اقیانوس آرام به آسیا می‌رسند که طولی بیش‌از ده‌هزار مایل را دارند کابل‌های زیردریایی که جزایر یا کشورهای نزدیک را به‌هم متصل می‌کند معمولاً طولی به‌اندازه‌ی صد مایل یا کمتر را دارند. برخی از کابل‌های زیردریایی تنها دو نقطه فرود را از طریق مسیرهای آبی به یکدیگر اتصال می‌دهند این در حالی است که برخی از مسیرهای کابل فیبر نوری دریایی به چندین نقطه فرود می‌رسند.

مسیر کابل  کشی زیر دریایی فیبر نوری

مسیرهای کابل زیردریایی در جهان

  1. آتلانتیک: نیویورک را به لندن متصل می‌سازد.
  2. اقیانوس آرام: لس‌آنجلس را به توکیو، لس‌آنجلس به هنگ‌کنگ، لس‌آنجلس سنگاپور و لس‌آنجلس و سیدنی از طریق کابل‌های فیبرنوری زیردریایی کشیده می‌شوند که در اقیانوس آرام به‌هم اتصال می‌یابند.
  3. آمریکا: میامی را به سائوپائولو، میامی را به فورتالزا و نیویورک را به سائوپائولو از طریق این شبکه کابل‌کشی می‌شوند.
  4. EMEA به آسیا: لندن به سنگاپور و مارسی به بمبئی اتصال می‌یابد.

طولانی‌ترین مسیر کابل زیردریایی سیستم SEA-MC-WE3 است که آسیای جنوب شرقی خاورمیانه و اروپای غربی را به‌هم اتصال می‌دهند. این مسیر 24.2 هزار مایل را در برمی‌گیرد و نقاط اتصال این مسیر کابلی در اروپا و خاورمیانه و هند قرار دارد. ازجمله مهم‌ترین دلایل انتخاب کابل‌های فیبر نوری:

ظرفیت: در طول دهه‌های گذشته ظرفیت سیستم‌های کابل زیردریایی از صد مگابیت در ثانیه به صدها ترابیت در ثانیه می‌رسد. کابل‌های فیبر نوری زیردریایی می‌توانند حجم بسیار زیادی از اطلاعات را انتقال دهند.

عمر مفید کابل زیردریایی: اگر از دو جنبه فیزیکی و اقتصادی عمر مفید کابل زیردریایی را بررسی کنید عمر مفید کابل زیردریایی زمانی به اتمام می‌رسد که دیگر قابل بهره‌برداری نباشد کابل‌های اینترنت زیر آب به گونه‌ای مهندسی می‌گردند که حداقل به مدت بیست و پنج سال توانایی  خدمات‌رسانی داشته باشند.

جفت فیبر نوری: جفت‌های فیبرنوری درواقع دو رشته مجزا هستند که اطلاعات را در دو جهت انتقال و دریافت می‌دهند.

نقشه کابل کشی زیر دریایی فیبر نوری

معمولاً کابل‌های زیردریایی در اعماق آب‌ها و قسمت‌های نسبتاً صاف قرار می‌گیرند که کابل زیردریایی اقیانوس اطلس در عمق چهار هزار متری قرار دارد عمق متوسط اقیانوس اطلس سه ممیز شصت و پنج کیلومتر است که مسیرهای کابل‌کشی زیردریایی را تا حد امکان از عمیق‌ترین قسمت عبور می‌دهد.

معمولاً طراحی ساخت و نصب تجهیزات شبکه نوری زیردریایی توسط شرکت‌های تأمین‌کننده و مصرف‌کننده کابل‌های زیردریایی انجام می‌گیرد مصرف‌کنندگان کابل زیردریایی می‌توانند به شرکت‌های مخابراتی اپراتورهای شبکه تلفن‌همراه ارائه‌کنندگان خدمات ابری و اپراتورهای مرکز داده چند کاربری و شرکت‌های خدمات‌رسان و سایر سازمان‌های دولتی خدمت‌رسانی کنند.

کابل فیبر نوری زیر دریایی

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search