معماری شبکه GPON FTTH

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)
معماری شبکه GPON FTTH

PON یا Passive optical network شبکه دسترسی یک نقطه به چند نقطه است که ارتباط اجزای آن از طریق فسیرنوری انجام می شود. پهنای باند بالا و افت پایین فیبرهای single-mode، شبکه FTTH را تبدیل به روشی برای تامین پهنای باندی به مراتب بالاتر از تکنولوژی های مخابراتی موجود کرده است.

اجزا و معماری شبکه GPON FTTH

  • OLT: Optical line terminal
  • اسپیلترهای نوری
  • ONT: optical network terminal

OLT چیست و کاربرد آن چه می باشد؟

به زبان ساده OLT دستگاه فرستنده نور در بستر FTTH می باشد و تنظیمات نرم افزاری در سرویس های مخابرات بر روی OLT انجام می گیرد در واقع OLTها وسیله ای هستند که وظیفه هماهنگی چندگانه بین ONT در محل مشتریان را برعهده می گیرند.

OLT در مرکز مخابرات قرار می گیرد و Uplink های FE/GE/10GE و E1/STM-1 موجود، پهنای باند دیتا و Voice را دریافت می کند. یکی از مهم ترین وظایف OLT زمان بندی و کنترل ترافیک و پهنای باند می باشد. OLT معمولا از پاوری ۴۸VDC استفاده می کند.

OLT از موارد زیر تشکیل شده است:

  • یک پردازش مرکزی CPU
  • کارت شبکه های نوری پسیو
  • ورودی کارت روتر (GWR)
  • ورودی کارت شبکه صوتی (VGW)

OLT توانایی این را دارد که سیگنال داده به کاربران را در 1490 نانومتر انتقال دهد. همچنین این دستگاه توانایی خدمات رسانی به به ۱۲۸، ONT در محدوده بالای ۲۰ کیلومتر به وسیله اسپلیتر های فیبر نوری را دارد.

هر دستگاه OLT از تعدادی پورت آپ لینک تشکیل شده است. این پورت ها در واقع هر کدام سرویس هایی مانند اینترنت را به دستگاه OLT ارائه می دهند. به پورت های آپ لینک، پورت های فرانت (FRONT PORT) نیز گفته می شود.

OLTها المان های اصلی شبکه هستند و معمولا در مرکز مخارات محلی قراردارد. مهم ترین وظیفه OLT برنامه ریزی و زمانبندی ترافیک، کنترل بافرو تخصیص پهنای باند است. OLT ها معمولا از یک منبع تغذیه استفاده می کنند و شامل حداقل یک کارت ورودی اینترنت، یک سیستم کارت جهت پیکربندی آنبورد و یک کارت یا چند کارت GPON است.

هرکارت دارای تعدادی پورت GPON است.

OLT چیست و کاربرد آن چه می باشد؟

اسپیلیترهای نوری

تجهیزاتی هستند که در شبکه های پسیو(PON) مانند GPON، BPON، EPON مورد استفاده قرار می گیرند. برای اینکه سیگنال ها تقسیم شوندسیگنال های ورودی به شاخه های متعدد و ترکیب کردن انواع سیگنال های دریافتی مورد استفاده قرار می گیرند. اسپیلیترفیبر نوری یکی از اجزا و قسمت های کلیدی در FTTH است.

اجزای اصلی و پارامترهای عمومی اسپیلیترهای فیبر نوری

  • طول کابل ورودی و خروجی
  • نسبت تقسیم
  • طول موج کارکرد فیبر نوری و نوع کانکتور مورد استفاده در آن

مکانیزم کار اسپیلترهای فیبر نوری به این صورت است که پیگتیل های فیبر نوری را به آنها وصل می کنند. قطر خارجی 0.9 میلیمتری، اصولا در اسپیلیترهای mini استفاده می شود، اما کابل هایی که قطر آنها 2 یا 3 میلیمتری هستند در بیشتر مواقع در اسپیلیتر های باکسی استفاده می شوند.

اسپیلیتر های فیبر نوری از مهم ترین تجهیزات پسیو(passive) مورد استفاده در شبکه فیبرهای نوری هستند. اسپیلیتر فیبر نوری در لایه فیزیکی، توان نوری در حال انتقال را به چند شاخه تقسیم می کند. اسپلیتر نوری توان یک سیگنال را تقسیم می کند. به این معنی که هر فیبر ورودی اسپلیتر به چندین فیبر در اسپیلیتر تقسیم می شود و این کار می تواند چندین بار انجام شود.

(OPTICAL NETWORK TERMINAL) ONT

شبکه های پسیو نوری از دستگاه های اکتیو نوری در ابتدا و انتهای خط استفاده می کنند، دستگاه OLT مسیر ترمینال شبکه ی پان (PON) می باشد (Optical Line Terminal) که در مرکز مخابرات یا اتاق سرور یک ساختمان نصب شده و کل شبکه را راه اندازی می کند و دستگاه هایی که در سمت مشترک نصب می شوند می توانند ONT باشند.

ONT ها که به مودم های نوری نیز معروف اند، با کابل فیبر نوری به TP و از طریق کابل LAN/ETHERNET به روتر ها متصل می شوند.

ONT مخفف Optical Network Terminal می باشند که توسط ITU-T تعریف شده است و اشاره به دستگاهی دارد که در سمت مشترک در شبکه ی GPON (یا GEPON) نصب می شود. شما باید در FTTH یا شبکه فیبر نوری که این روزها با نام تجاری تانوما مخابرات شناخته می شود از مودم ONT استفاده کنید.

دستگاه ONT یا مودم ONT مانند یک مودم است که علاوه بر تعدادی پورت RJ45 که می توانند ۱۰*۱۰۰ یا ۱۰*۱۰۰*۱۰۰۰ باشند و پورت FXS ، همچنین یک پورت پان PON دارد که به شبکه ی توزیع نوری (ODN) وصل می شود.

افت در شبکه PON

PON معمولا از OLT و ONT و قسمت انتقال نوری مانند فیبر نوری و کانکتور که قبلا اشاره شده است، تشکیل می شود. افت شبکه می تواند توسط این اجزا ایجاد شود: کابل فیبر نوری، کانکتور، پچ کورد، اتصالات(splices)، اتصال دهنده ها(couplers) و اسپیلیترها.

افت در شبکه PON

درپایان یکی از بهترین نسخه های PON، تکنولوژی GPON است. این تکنولوژی دارای مزایایی مانند صرفه جویی در هزینه ها برای توسعه در آینده یا دیگر تغییرات، همچنین هزینه پایین در اجرای پسیو و نصب آسان است. بنابراین GPON محبوبیت خود را در فناوری همیشه در حال تغییر به دست آورده است.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search