نحو پاک سازی داخل سرور

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)
نحو پاک سازی داخل سرور

محافظت از اجزای داخلی و خارجی سرور امر ضروری است. یکی از اصول اساسی در جهت حفاظت از سرور ها بحث پاکیزگی آنها ست. عدم اطلاع از نظافت اجزا سرور می تواند باعث صدمه دیدن اجزا شود. در این مقاله قصد داریم برای شما روشهای بهینه تمیزکاری سرور را به صورت مختصر و مفید توضیح دهیم .

زمان مناسب پاک سازی سرور

قدم اول در نمیز کردن سرور ها بستگی به محیطی دارد که سرور در آن کار می کند. برای مثال سرورهایی که در اماکن عمومی قرار دارند باید هر ماه تمیز شوند. اما ااگر سرورها در اتاق سرور باشند هر 6 ماه یکبار نیاز به تمیزکاری دارند. اما به طور معمول توصیه ما به شما این است که هر 6 ماه یک بار حتما داخل سرور تمیز شود.

خطر پاکسازی داخل سرور با جاروبرقی

در هنگام پاکسازی سرورها اکیدا از جارو برقی استفاده نکنید چون جاروبرقی باعث تولید الکتریسیته ساکن می کند که این الکتریسیته به هیچ عنوان برای قطعات الکترونیکی مناسب نبوده و فوق العاده خطرناک است و احتمال خرابی سرور را بشدت بالا می برد. به این منظور جاروهای باطری دار کوچکی برای تمیزکردن داخل سرور وجود دارد که در صورت نیاز استفاده از آنها بسیار توصیه می شود. استفاده از اسپری های هوای فشرده نیز که در فروشگاههای قطعات الکترونیکی به فروش می رسد نیز ابزار کاربردی برای استفاده می باشد، علاوه بر این استفاده از دستگاه دمنده هوا (blower) هم می تواند گزینه مناسبی برای این کار باشد.

نحو پاک سازی داخل سرور

نکات ایمنی پاک سازی داخل سرور

در هنگام تمیز کردن داخل سرور به هیچ عنوان از مایع تمیز کننده استفاده نکنید و برای تمیز کاری جداره بیرونی نیز به هیچ عنوان مستقیما ماده پاک کننده را به قطعات اسپری نکنید و آن را روی یک دستمال حوله ای به مقدار بسیار کم اسپری کنید و بعد سرور را با آن پاک کنید

در زمان تمیز کردن سرور حتما از خاموش بودن دستگاه اطمینان داشته و کابل برق را از پریز جدا کنید، هیچ وقت داخل سرور را با آب و سایر مایعات، خیس نکنید.

برای تمیز کردن اصولی سرور یک دستمال نرم و تمیز، مقدار کمی الکل  سفید رقیق شده، دستگاه دمنده هوا(blower)، مسواک و یا قلم موی نرم و گوش پاکن استفاده کنید.

برای پاکسازی ابتدا سرور را خاموش کرده و از برق بیرون بکشید. قسمت بیرونی بدنه سرور را با دستمال تمیز کنید و تمام درزها و منافذ عبوری هوا را تمیز کنید. سپس می توانید قسمت بیرونی بدنه سرور را با پارچه به آب و الکل( به میزان بسیار کم) تمیز کنید. حتما چک کنید و اطمینان حاصل کنید که تمام درزها و راههای عبوری هوا از مو و گرد و غبار تمیز شود.

نحو پاک سازی داخل سرور

بدنه داخلی سرور را باز کرده CPU را بررسی کرده به غبار هایی که بین فن و لا به لای سینک حرارتی CPU پنهان شده توجه کنید با یک دستبند ضد الکتریسیته از الکتریسته ایی که امکان دارد از دستتان انتقال پیدا کند جلوگیری کرده سپس با یک قلم مو به آرامی CPU را تمیز کرده با دقت روی مادر برد را بررسی کرده و هر قسمتی که گرد و غبار دیدید آن را با قلم‌ مو بزدایید حین این کار بسیار مراقب باشید تا قطعات کوچک مثل جامپر را جابجا نکنید بعد از آن از اسپری هوا استفاده کرده تا گرد و غبار تمیز شود هنگام استفاده از اسپری مراقب باشید که آن را سرپا نگه دارید و هنگام مصرف کج نکنید ممکن است مایع از آن خارج شود و روی قطعات بپاشد و این کار باعث خرابی قطعات می گردد جهت اسپری کردن را طوری تنظیم کنید که هوا بتواند گردوغبار را به سمت بیرون بدنه سرور فوت کند در نهایت دستگاه دمنده‌ی هوا که مخصوص تمیزکاری سرور است استفاده کرده و به هیچ عنوان از جاروبرقی برای تمیز کردن داخل بدنه سرور استفاده نکنید زیرا این نوع جاروبرقی ها تولید الکتریسیته ساکن می‌کند که خطر خرابی قطعات داخل سرور را به‌شدت بالا می‌برد.

نحوه پاک سازی فن های سرور

 حالا نوبت تمیز کردن پنکه‌ها و فن‌های داخل بدنه سرور است هنگام جارو کردن داخل بدنه سرور باید بسیار مراقب باشید که قطعات کوچک روی مادربرد جابجا نشود توجه به پاور یا همان منبع تغذیه اهمیت بالایی دارد پنکه را با صبر و حوصله تمیز کنید و سعی کنید خاک را از پره‌های پنکه تمیز نمایید.

نکته مهمی که در تمیز کردن فن‌ها وجود داره این است که هرگز به مدت خیلی طولانی و با فشار زیاد به فن‌های سی پی یو یا فن‌های خنک‌کننده از دمنده ها استفاده نکنید چون این کار باعث می‌شود محور چرخنده فن آسیب ببیند ترجیحاً با استفاده از یک گوش‌پاک‌کن فن‌ها را ثابت نگه دارید بعد با استفاده از دمنده شروع به خاک گیری نمایید.

نحوه پاک سازی سی‌دی- درایو سرور

 در مغازه‌هایی که سرور به فروش می‌رسد کیت‌های مخصوص تمیز کردن سی‌دی- درایو وجود دارد آن‌ها را تهیه و برای پاک‌سازی و تمیز کردن سی دی- درایو از آن استفاده می‌کنیم اگر تجربه بیشتری با سرور و امور فنی آن دارید می‌تونید درایو را باز کنید با گوش‌پاک‌کن آغشته به الکل سفید آن را تمیز کنید اما برای افراد کم‌تجربه این عمل اصلا توصیه نمی‌شود.

 برای تمیز کردن درایو فلاپی هم از کیت‌های آماده استفاده کنید که در مغازه‌های فروش وسایل سرورها وجود دارند در این مرحله اگر تجربه کار کافی با سرور دارید می‌توانید درایو را باز کرده و با گوش‌پاک‌کن آغشته به الکل هد های خواندن نوشتن و بازوهای درایو را به‌دقت و آرام تمیز کنید هنگام تمیز کردن هدها باید توجه داشته باشید که آنها را از جای خود بیرون نبرید که اگه قفل کند دیگر کار نخواهد کرد.

نحو پاک سازی داخل سرور

هارد دیسک عملاً تمیز کردن فیزیکی ندارد زیرا تکنولوژی آن بسیار بالاست و نباید آن را باز کنید تمیز کردن آن درواقع از طریق نرم‌افزاری انجام می‌شود.

در آخرین مرحله فراموش نکنید قبل‌از برگرداندن سرور به محل دیتاسنتر و نصب آن بر روی جداره‌ی بیرونی روی آن را باد بگیرید و در آخر سر هم درون پورت‌های پشت سرور باد بگیرید و آن را به محل نصب انتقال دهید.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search