معرفی کابل های فیبر نوری لوز تیوب

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

باتوجه به معماری و محیط نصب انواع مختلف کابل ها جهت استفاده تعیین می شود. ما به جهت جلوگیری از آسیب های احتمالی مانند، آتش سوزی یا خرابی و یا رطوبت کابل های فیبر نوری با طراحی های جدید و متفاوت وارد بازار شده اند که شامل کابل تایت بافر(tight buffered)، کابل لوز تیوب (loose tube)، کابل ribbon و...است.متداول ترین کابل های فیبر که در محیط های بیرونی به کار می روند کابل های لوزتیوب هستند.

معرفی کابل های لوز تیوب

کابل های لوز تیوب -loose tube cables

ساختار این کابل ها با توجه به طراحی ضد آب و محکم، کابل های لوز تیوب بهترین محافظت از فیبر، تحت فشارهای کششی بالا و رطوبت را ارائه می دهند. کابل های لوزتیوب اصولا از چندین فیبر که توسط یک لوله پلاستکی احاطه شده است، همگی دور یک هسته که با الیاف محکم aramid محاصره می گردد، تشکیل شده است. به دلیل بزرگ تر بودن سایز لوله نسبت به قطر مجموع فیبرها، فیبر ها هیچ گونه تماسی با لوله پلاستیکی نداشته، بنابراین فشاری نیز به فیبرها وارد نمی شود.

همچنین این فضای خالی بین فیبر و لوله پلاستیکی با نوعی ژلاتین ضد رطوبت تشکیل شده که از تماس فیبر با رطوبت جلوگیری کرده و برخی از این کابل های لوزتیوب دارای پوشش دوتایی فلزی هستند تا از آسیب دیدن و جویده شدن توسط جوندگان جلوگیری شود.

انواع کابل های لوزتیوب

انواع کابل های لوزتیوب

با توجه به کاربرد کابل ها به دو دسته کلی سینگل مود و مالتی مود تقسیم می شوند.

کابل های فیبرنوری سنترال لوزتیوب (central loos tube)

این کابل ها معمولا تا 24 رشته از فیبر را در یک محفظه نگهداری می کنند. اصولا کابل های لوزتیوب جزو گزینه های اقتصادی در بین کابل های کمتر از 24 عدد فیبر است، این نوع کابل ها فضای اشغالی کمتری نسبت به لوزتیوب ها معمولی اشغال می کنند، بعلاوه هزینه مواد مصرفی و نیروی کار در این نوع کابل ها به مراتب پایین تر از سایر کابل ها بوده است.

کابل فیبر نوری مالتی لوزتیوب (multi loose tube)

این نوع کابل ها از تعداد بیشتری محفظه تشکیل شده اند به همین دلیل تعداد بیشتری فیبر درون آنها جای می گیرد. در این نوع فیبر ها لوله های حاوی فیبر دور هسته محکم قرار می گیرند و مناسب برای محیط های بیرونی، جهت جلوگیری از آسیب هایی مانند فرسایش، تغییر دما و.... هستند که معمولا از جنس پلی اتیلن می باشند. ژلاتینی که داخل این کابل ها به کار رفته در مواقع ایجاد شکستگی جلوی ورود آب به کابل را می گیرند.

کابل فیبر نوری مالتی لوزتیوب (multi loose tube) کابل فیبر نوری stranded loose tube

کابل فیبر نوری stranded loose tube

این نوع کابل ها در سیستم انتقال مکان هایی که تداخلات الکترومغناطیسی زیاد و فاصله طولانی وجود دارد به کار می روند. به دلیل انعطاف بالا و به صرفه بودن این کابل ها برای مصارف هوایی، دفنی و داکت مناسب است. جنس قسمت مرکزی کابل از نوعی پلاستیک تقویت شده است، که خاصیت ضد آتش دارد.

کابل فیبر نوری stranded loose tube

انواع کابل های لوزتیوب

GYXTW

این نوع کابل ها اصولا در فضاهای باز استفاده می شوند و در کاربردهای هوایی مناسب هستند، این نوع کابل ها کاملا ضد آب بوده و تیوب آنها با ترکیبی ضد آب پر شده و با لایه ای از پلی استایرن و نواری فلزی به صورت طولی پیچیده می شود. دو مفتول فلزی موازی در دو طرف نوار فلزی قرار می گیرد که کاربرد آنها در ارتباطات هوایی، CATV، مسافت های طولانی و ارتباط در شبکه محلی است.

GYXTY

این نوع کابل ها با ژل های ضد آب پر شده اند. دو مفتول فلزی موازی خارجی آن از جنس پلی اتیلن است. این نوع کابل ها معمولا به علت اینکه نسبت به کشش بیش از حد مقاوم هستند در فضاهای بیرونی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع  کابل های لوزتیوب

GYFTY

این کابل ها به کابل های بدون فلز معروف هستند و در موارد مختلف برای کابل کشی دکل های انتقال نیرو کاربرد دارند. عموما این نوع کابل ها در برابر رعد و برق و تداخل شدید الکترومغناطیسی مقاوم هستند، پوشش خارجی کابل ها از جنس پلی اتیلن است.

GYTA

درون این نوع از کابل ها از آلومینیوم استفاده شده که برای انتقال در مسافتهای طولانی و همچنین موارد که نیاز به مقاومت بسیار بالا در برابر رطوبت دارند. پوشش خارجی آن از جنس پلی اتیلن متراکم است و به فرسایش در برابر آب مقاوم است.

GYFTY53

این نوع کابل های لوزتیوب معمولا برای مناطقبا ولتاژ بالا کاربرد دارند. این کابل ها اصولا طوری ساخته می شوند که در برابر صاعقه مکرر و میدان الکتریسیته مقاوم هستند و برای استفاده در داکت و دفن زیر خاک به صورت مستقیم کاربرد دارد.

در ساختار این کابل ها از پلاستیک تقویت شده استفاده شده که باعث می شود در برابر تداخل الکترومغناطیسی مقاوم می باشد. قسمت خارجی این کابل ها از یک ساختار دو لایه پوشش خارجی ساخته شده که این پوشش کابل را در برابر رطوبت وفشار مقاوم می سازد.

GYXTC8Y

این کابل در دسته کابل های سبک قرار می گیرد که برای استفاده های هوایی در فواصل طولانی، داکت و دفن زیر خاک مناسب هستند. در این کابل ها از سیم های رشته ای به عنوان قسمت پشتیبان استفاده شده که با یک غلاف پلی اتیلن تکمیل می شود. داخل این سیم های رشته ای و لوله های لوز تیوب از مواد ضد آب پر می شود. این نوع کابل نسبت به فرسایش در برابر رطوبت مقاوم است.

GYTC8S

این نوع کابل ها در فضاهای باز و معمولی کاربرد دارند. در این کابل ها از سیم های رشته ای به عنوان قسمت پشتیبان استفاده شده که با یک غلاف پلی اتیلن تکمیل می شود. نوار فولادی راه راه آرمود و پوشش بیرونی از جنس پلی اتیلن تکمیل می شود

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search