سه شنبه, 07 تیر 1401 09:05

ارائه فیبرنوری با سرعت گیگابیتی یا مگابیتی ؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

ارائه فیبر نوری جهت فراهم کردن سرعت فراتر از مگابیت بر ثانیه قبل‌از این‌که تزئینی و لوکس به‌نظر برسد، اکنون با نقص کابل‌های مسی در انتقال داده‌ی اینترنتی با سرعت بالا به یک ضرورت تبدیل گردیده است.

فناوری فیبر نوری پهنای باندی بسیار بالاتر از کابل‌های مسی معمولی دارد و داده صوتی و تصویری را به‌راحتی با پهنای باند بالا تا ده گیگا بیت بر ثانیه و بالاتر انتقال می‌دهد. به‌همین‌جهت با گسترش فناوری و نیاز به اینترنت پرسرعت جایگزینی کابل‌های مسی قدیمی با فیبر نوری به یک ضرورت تبدیل شده است.

فیبر نوری از جمله روش‌های دسترسی به اینترنت ثابت است که به‌جای تمام یا بخشی از کابل مسی از کابل‌های فیبر نوری بهره می‌برد بسته به این‌که به‌جای X چه حرفی قرار می‌گیرد به روش‌های مختلف برای کاربران ارائه می‌گردد.

در مدل‌های FTTH کابل‌کشی فیبر نوری تا منزل یا واحد کاربر ادامه می‌یابد که فیبر نوری در تمام مسیر از مخابرات تا داخل خانه جایگزین کابل مسی می‌گردد. در مدل FTTB فیبر نوری به ساختمان می‌رسد و در نهایت خدمات توسط کابل‌های مسی به کاربران ارائه می‌گردد. در مدل‌های FTTC به نزدیک‌ترین کافو فیبر نوری رسانده شده و مشترک درنهایت از طریق ADSL یا VDSL به شبکه متصل می‌گردد.

طبق مصوبه‌ای که شورای‌عالی فضای مجازی تا سال 1401، 80 درصد خانوارها و 100درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت 25 مگابیت بر ثانیه به پهن باند ثابت دسترسی پیدا می‌کنند و دسترسی 20 میلیون خانوار و 5 میلیون کسب‌وکار تا سال 1404 به اینترنت پهن باند ثابت بر بستر فیبر نوری شکل می‌گیرد.

از زمان شروع دولت سیزدهم به موضوع توسعه اینترنت ثابت بسیار تاکید شده که برای توسعه ارتباطات ثابت و دسترسی عموم مردم در سراسر کشور به شبکه امن و پایدار پرسرعت و ارزان به یک عزم و اراده ملی تبدیل گردیده است که نهضت فیبر کشی در کشور ادامه یابد هدف‌گذاری برای 20 میلیون فیبرنوری توسط وزارت ارتباطات این‌گونه ارائه گردیده که بهمن سال گذشته 500 هزار پورت فیبر نوری افتتاح گردید تا سال 1401 در کلان‌شهرها ادامه پیدا می‌کند و 5 میلیون پورت فیبر نوری در سال 1401 واگذار می‌گردد که در سال 1402 حدود 7 میلیون پورت و در سال 1403، 8 میلیون پورت راه‌اندازی می‌گردد که در نهایت ما در سال 1403 به آن هدف موردنظر می‌رسیم.

به‌جهت دستیابی به این هدف به‌تازگی تفاهم‌نامه پروژه فیبر نوری توسط رگلاتوری با 9 اپراتور منعقد گردید که آن‌ها را موظف کرد ظرف مدت یک‌سال 8.5 میلیون پورت فیبر نوری را راه‌اندازی کنند.

کابل‌های قدیمی که امروز در منازل برای انتقال داده‌ی اینترنتی مورد استفاده قرار می‌گیرد ظرفیت لازم را برای انتقال با سرعت بالا ندارند و شاید به‌زعم برخی کاربران عادی نیازی به اینترنت با سرعت‌های چند ده مگابایت نباشد اما گسترش فناوری به‌مرور به این سمت حرکت کرد و همین موضوع لزوم حرکت به سمت فیبر نوری را آشکار ساخت.

به گزارش خبرگزاری ایسنا

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search