انواع روکش کابل شبکه

امتیاز به این مطلب
(2 کاربر)
 مزیت روکش های LSZH

کابل های شبکه مهم ترین عضو شبکه محسوب می شوند و یکی از اجزاء اساسی به حساب می آیند که وظیفه اصلی آنها انتقال داده های مهم می باشد. بیرونی ترین بخش کابل های شبکه روکش کابل شبکه است که مهم ترین عضو شبکه ها می باشند.

وظیفه روکش های کابل شبکه عایق بندی سیم های رسانا و محافظت از اجزا داخل کابل می باشد. این روکش ها در برابر رطوبت، گرما، پوسیدگی و ساییده شدن از کابل ها محافظت می کنند، علاوه بر این این روکش ها در برابر کشیده شدن و فشار نیز به خوبی از کابل های شبکه محافظت می کنند و جلوی خرابی آنها را می گیرند.

در حال حاضر روکش های مختلفی برای کابل های شبکه تولید می شود. در این مقاله قصد داریم توضیح مختصری درباره ی این روکش ها به شما عزیزان بدهیم.
انواع روکش های کابل شبکه به چهار دسته تقسیم می شوند:
PVC، LSFRZH، LSZH، PE

روکش LSZH

LSZH مخفف Low Smoke Zero Halogen می باشد. معنای کلی این نوع روکش کم دود بدون هالوژن، می باشد که در هنگام آتش سوزی و احتراق گازهای سمی مانند هالید هیدروژن، مونوکسید کربن، دی اکسید کربن و.... تولید نمی کند و لذا فرصت بیشتری برای مهار آتش سوزی و نجات جان افراد را فراهم می کند. می توان گفت از بین انواع روکش کابل شبکه ایمن ترین نوع این دسته می باشند. روکش های نسوز LSZH انعطاف فیزیکی کمتری نسبت به روکش های PVC دارند، اگر کابل های شبکه نیاز به جابه جایی های زیاد کابل شبکه و نیاز به خم شدن شدید دارند بهتر از از کابل های PVC استفاده شود.

یکی دیگر از مزیت های این روکش ها به علت نبود یا ناچیز بودن مقدار هالوژن در ترکیبات آنهاست، که باعث سازگاری بیشتراین کابل ها با محیط زیست شده است.

مزیت روکش های LSZH

  • 1-هالوژن کمتر در نتیجه اشتعال پذیری کمتر و سازگاری با محیط زیست
  • 2-انعطاف پذیری فیزیکی کمتر نسبت به روکش PVC
 مزیت روکش های LSZH

روکش های (Low Smoke Fire Retardat Zero Halogen) یا LSFRZH

این مدل از روکش ها تمامی خواص روکش های LSZH رادارند علاوه بر آن این روش ها ضد اشتعال نیز هستند، اگر در برابر شعله آتش قرار بگیرند مشتعل نمی شوند و می توانند با درجه کیفیت ساخت و حرارت آتش از 60 تا 120 دقیقه به کارشان ادامه دهند و دیتا یا برق را انتقال دهند.

روکش PVC یا Poly Vinyl Chloride

این روکش ها در بین انواع روکش ها به روکش های همه کاره معروف هستند. این روکش ها از نوعی پلیمر یا پلاستیک فشرده شده ساخته شده اند که به علت قیمت مناسب وبه صرفه در بین روکش ها دارای محبوبیت هستند و جزء ارزشمند ترین مشتقات تولید شده از نفت توسط پتروشیمی ها می باشد.

در شبکه های مخابراتی یا کامپیوتری که ولتاژ پایین دارند از روکش های PVC استفاده می کنند، همچنین این نوع روکش ها به علت مقاومت پایینی که در برابر شرایط محیطی مثل تغییرات دما، رطوبت و نور خورشید دارند، استفاده از آن در محیط های بیرونی توصیه نمی شود.

این روکش ها در معرض آتش سوزی به سرعت مشتعل شده و گازهای سمی و خطرناکی از خود منتشر می کنند که مهار آتش بسیار سخت می باشد، همچنین گاز سمی هیدروژن کلراید که ساتع می کنند به شدت برای انسان ها خطرناک می باشد.

کابل های PVC دارای استاندارد های CMR، CMG، CM یا CMP هستند که توسط سازمان NEC یا National Electrical Code تعریف شده است.

روکش های PE

روکش های پلی اتیلن یا PE نسبت به روکش های PVC در برابر شرایط محیطی مانند رطوبت، نورخورشید و تغییرات دمایی مقاومت بیشتری دارند.

اما کمتر دیده شده ازاین نوع روکش ها به تنهایی استفاده شود معمولا این نوع روکش هارا به همراه روکش های PVC یاLSZH بیشتر در کابل شبکه Outdoor بیرونی(مناسب برای فضای باز) استفاده می کنند.

به این صورت که کابل شبکه دارای یک لایه بیرونی PE و یک لایه روکش PVC یا LSZH در زیر لایه بیرونی است.این نوع کابل های شبکه کیفیت و کارایی بسیار بالایی نسبت به سایر کابل ها داشته و از قیمت بیشتری برخوردار هستند.

 مزیت روکش های LSZH

اهمیت روکش کابل شبکه

ادارات و سازما ها هزینه بالایی را برای ایجاد شبکه ها صرف می کنند که در این بین کابل های شبکه زیر ساختی ترین جز شبکه هستند. انتخاب یک کابل شبکه با طول عمر و کیفیت بالا می تواند در دراز مدت از هزینه های سازمان کاسته و در این زمان است که اهمیت روکش های کابل شبکه نمایان می شود.

همچنین ایمنی محیط کار در کارخانه ها و سازمان های بزرگ از اهمیت بالایی برخوردار است.یکی از موارد مهم که در بیشتر سازمان ها و کارخانه ها مورد استفاده قرار می گیرد کابل شبکه است که می تواند به خودی خود نقش بسزایی در ایمنی ساختمان به هنگام آتش سوزی داشته باشد.

کابل های شبکه غیر استاندارد ممکن است به سرعت مشتعل شوند و باعث آتش سوزی شوند. علاوه براین دود ناشی از آتش سوزی می تواند از خود آتش نیز خطرناک تر و سمی تر باشد. تمام این موارد می توان با انتخاب صحیح کابل شبکه رفع شود.

علت تفاوت جنس انواع روکش کابل شبکه

مواد اولیه مورد استفاده در ساخت روکش ها، میزان مقاومت، محیط مورد استفاده و... می تواند از جمله مواردی باشد که در روکش ها تفاوت ایجاد کند. اما تنها چیزی که در بین همه روکش ها مشترک و یکسان است کاربرد اصلی روکش کابل شبکه عایق بندی سیم ها است.

هر روکش از هر سبکی که باشد سیم های رسانا رادر برابر انواع تغیرات شیمیایی و فیزیکی محافظت می کند، همچنین یاداوری این نکته ضروری است که روکش ها در هر نوعی که باشند بر چگونگی عملکرد کابل تاثیری ندارند. به عنوان مثال میزان پهنای باند یا سرعتی که شبکه انتقال اطلاعات دارد به طور مستقل از انواع روکش کابل شبکه عمل می کند و وابسته به عوامل دیگری است.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search