سه شنبه, 03 خرداد 1401 10:22

فیبر نوری چگونه تحول ایجاد می کند

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

مطالعات جهانی نشان داده که توسعه اینترنت فیبر نوری می‌تواند به کاهش مصرف انرژی افزایش GDP و بهره‌وری نیروی کار در کشورها بیانجامد، پروژه‌ای که در ایران نیز از حدود 6 ماه قبل کلید خورده‌ است.

خدمات ارتباطی در ایران با نقدهای فراوانی روبه‌رو بوده و از مهم‌ترین دلایلی که در این زمینه ما با آن روبرو هستیم اشباع شدن ظرفیت ارائه خدمات اپراتورهای سیار بوده چراکه در این اپراتورها برخلاف سایر کشورها ی جهان 70 درصد خدمات پهن باند پرسرعت در ایران عرضه نمی شود اپراتورهای ارتباطات ثابت متولی اصلی ارائه خدمات پهن باند پرسرعت در ایران بوده اند.

در این سال‌ها بخش سیار درگیر هزینه زیاد تأمین مالی و جهش نرخ ارز بوده افزایش تقاضا در این بخش از افزایش ظرفیت‌ها پیش‌تر رفته و این مسئله باعث شده که نارضایتی کاربران را به‌همراه داشته باشد. چالش‌هایی که توسعه ارتباطات ثابت با آن روبرو بوده ارتقای ظرفیت‌های ارتباطی از یک پروژه بر روی یک دستگاه اجرایی به یک پروژه ملی تبدیل گردیده که بر این اساس وزارت ارتباطات و دولت سیزدهم تنها راه توسعه ارتباطات ثابت را به اجرای پروژه دسترسی اینترنت مبتنی بر فیبر نوری بیان کرده و از اولویت کارهای خود قرار داده‌است.

چالش توسعه ارتباطات ثابت در ایران با موانع زیادی چه موانع درونی و چه موانع بیرونی روبه رو بوده است. و هزینه سرمایه‌گذاری ارزی در بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات به‌ویژه در بخش توسعه زیرساخت‌ها که صنعتی ارزبر بوده با چالش افزایش نرخ ارز در سال‌های متمادی و نوسانات آن و تحریم‌هایی که کشور با آن روبرو بوده از موانع جدی در توسعه ارتباطات کشور بوده‌است از طرف دیگر ثابت بودن تعرفه به‌رغم افزایش هزینه‌ها از دیگر چالش‌های مهمی بوده که در این سال‌ها با آن روبرو بوده‌ایم. همچنین خصوصی شدن شرکت مخابرات ایران این انتظار را دارد که توسعه ارتباطات ثابت بتواند به تبعیت از روند جهانی ارزش‌آفرینی و مزیت‌های خود را در بخش ثابت به‌ویژه بخش پهنای باند ثابت پرسرعت حفظ نماید اما انحصار این شرکت بر شبکه سیم مسی که در سایر کشورها زیرساختی حاکمیتی بوده به عرصه چالش بین این شرکت و سایر رقبا تبدیل‌شده و رقابتی که در این بازار وجود داشته کلید توسعه را روشن کرده، چرا که توسعه اینترنت فیبر نوری بسیار مهم است پروژه فیبر نوری نیازمند سرمایه‌گذاری‌های کلان و کار بزرگی است که ظرف سه سال آینده محقق می‌گردد.

ضرورت توسعه شبکه ارتباطات در کشور کاملاً مشخص است مصرف ماهیانه دیتا در کشور به اگزا بایت رسیده چیزی که در حدود 1382 پتابایت در بهمن‌ماه 1400 ثبت‌شده بود.

به بیانی دیگر مصرف دیتا در این چند سال اخیر حدود ده تا پانزده برابر رشد پیدا کرده و حداقل 3 برابر شدن رشد ترافیک ناشی از شیوع ویروس کرونا یکی از دلایل رشد اینترنت بوده‌است.

فیبر نوری یکی از ضرورت‌های استراتژیک برای محیط‌زیست می‌باشد.

دکتر منتظری بیان می‌کند که توسعه شبکه فیبر نوری نیاز آینده کشور بوده و اگر فیبر نوری ارتقا پیدا نکند با توجه به این‌که ارتباطات دیتا هم‌اکنون دو طرف شده و کاربر دیگر فقط دریافت‌کننده یک خدمات و محتوا نیست و بارگذاری محتوا به‌صورت هم‌زمان صورت می‌گیرد قطعا با مشکلات مواجه خواهیم بود و اکنون سرعت آپلود در کنار سرعت دانلود بسیار ضروری است و FTTH خیلی به این‌موضوع کمک کرد در پروژه FTTH محدودیت فناوری شکسته شده و مشکل کاربران در سرعت بارگذاری اطلاعات رفع می‌گردد در کنار تمامی این مباحث بحث مهم موضوع کاهش انرژی می‌باشد فیبر نوری به کاهش مصرف انرژی بسیار کمک کرد. برای مثال اعداد و ارقام کشور اسپانیا نشان می‌دهد که اپراتورهای تلفنیکا سال 2019 شبکه مسی را با نوری جایگزین کرد و این شبکه کارآمدتر از زیرساخت مسی قدیم آن بود هشتاد و پنج درصد کاهش مصرف انرژی به‌همراه داشت و این کاهش و صرفه‌جویی در سه سال معادل کاهش 56 هزار و 500 تن انتشار CO2 می‌باشد.

خبرگزاری مهر

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search