هر آنچه درمورد قطبیت های فیبر نوری باید بدانیم

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

در اتصالات فیبرهای نوری هر اجزایی نقش متفاوت و مختص به خود را ایفا می‌کند. برای این‌که بین اجزاء اتصالاتی انجام گیرد و این اتصالات تعامل درستی با هم داشته باشند باید به یک قطبیت مناسب برسند در این مقاله قصد داریم نحوه تعامل اجزا با یکدیگر را در مورد روش‌های قطبیت فیبر نوری برای ایجاد یک سیستم کابل‌کشی مناسب در اختیار شما عزیزان قراردهیم.

روش‌های اتصال مجموعه‌ کابلها

از روش‌های مختلفی برای اتصال کابل‌های فیبر نوری استفاده می‌شود اتصال سیمپلکس، دوبلکس یا MPO از جمله این اتصالات می‌باشند که به ‌طور خاص، کانکتورهای کابل فیبر نوری دارای جنسیت و روش‌های تراز متفاوت است. اطمینان از اتصال صحیح بین کانکتورها، که از کانکتورها و دستگاه‌ها محافظت می‌کند و همچنین حفظ قطبیت فیبرنوری صحیح برای ما بسیار حائز اهمیت است.

اتصال ساده و دوبلکس

کانکتورهای فیبر نوری سیمپلکس(LC،SC وغیره) همیشه نر هستند. کانکتورهای دوبلکس فقط کانکتورهای ساده متصل به ‌هم هستند. به‌همین جهت کانکتورهای دابلکس نیز نر هستند. می توانید اتصالات سیمپلکس یا دوبلکس را بدون خطر آسیب، به کانکتورهای مشابه متصل کنید.

اتصالات MPO

هر دو کانکتور MPO نر و کانکتور MPO ماده در بازار موجود هستند. کوپلرهای نوری موازی بدون جنسیت اند و می‌توانند کانکتورهای MPO را از هر جنس ب پذیرند. پورت‌های تجهیزات MPO همیشه نر هستند و به کابل مادگی نیاز دارند.

پچ کوردهای الیاف ماده- ماده در هر جهتی قابل استفاده‌ هستند که همین امر باعث میشود بهترین انتخاب برای ما باشند. کابل‌های تنه نر و ماده نیز توصیه می‌شود اگر نیاز به گسترش یک مجموعه تنه باشد، باید از سیم‌های اتصال شده فیبر نوری ماده به نر استفاده شود تا اطمینان حاصل کنیم که اتصالات به‌درستی مطابقت دارند و مونتاژ ترکیبی به ‌صورت نر به نر عمل خواهد کرد.

استفاده از کوپلرها

در دنیای تجهیزات ارتباطی عموما کوپلرها دو پیکربندی اساسی دارند:

  • 1:Key Up to Key UP(KU/KU)
  • 2:Key Up to Key Down(KU/KD)

برای قطبیت فیبر نوری مناسب، باتوجه به نوع کوپلر از اتصالات مختلفی استفاده می‌کنیم.

کوپلرهای سیمپلکس و دوبلکس

زمانی از کوپلرها برای کانکتورهای سیمپلکس و دوبلکس استفاده می‌شود که پولیش زاویه‌ دار به سمت طرفین باشد. اجزا زمانی به‌درستی جفت می‌شوند که کوپلر ها KU/KU باشند و هنگامی که از کوپلرهای KU/KD با کانکتورهای APC استفاده شود در این اتصالات امکان آسیب ‌دیدگی وجود دارد زیرا به ‌درستی با یکدیگر جفت نمی‌شوند.

به همین جهت کوپلرهای سیمپلکس و دوبلکس معمولاً از نوع KU/KU هستند و از جهت قطبیت، با کوپلرهای KU/KU سیمپلکس و دوبلکس، بدون توجه به تعداد لینک‌هایی که به‌هم وصل می‌کنید، میتوان تعداد غیر قابل باوری را در کانال ها به وجود آورد، به‌ این ‌ترتیب قطبیت فیبر نوری همیشه مؤثر خواهد بود.

کوپلرهای KU/KU

کوپلرهای MPO

کوپلر های MPO معمولاً KU/KD هستند و به‌علت پهن بودن کانکتور MPO، پولیش زاویه‌ دار در سطح عمودی قرار می‌گیرد و استفاده از کانکتورهای KU/KU ، MPO APC به ‌درستی چفت نشده و ممکن است باعث آسیب شود. به‌ همین ‌جهت کوپلر KU/KD MPO به شما این اجازه را می‌دهد تا در هنگام استفاده از کانکتور APC نیازی به تغییر نداشته باشید.

کوپلرهای KU/KD برای اطمینان از قطبیت مناسب فیبرهای نوری همیشه باید به چند مورد توجه داشته باشیم:
  • کانکتورهای APC: Up to Key UP برای داپلکس و Key UP to Key Down برای کانکتورهای MPO مناسب هستند.
  • وارونگی پورت: در هنگام استفاده از اجزای نوع B، فیبرها و پورت ها بدرستی جابجا میشوند و اگر پورت ها معکوس نباشند پورت 1 به پورت 6 وصل می شود.
  • MRO: یک چرخش طولی برای حفظ همان جهت عمودی مورد نیاز است.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search