همه چیز در مورد اکسس پوینت بی سیم

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

اکسس پوینت چیست؟

برای بررسی اکسس پوینت بی سیم بهتر است ابتدا با مفهوم کلی اکسس پوینت آشنا شویم. دستگاه Access Point یا نقطه دسترسی که به اختصار به آن AP یا WAP گفته میشود، از تجهیزاتی مهم در شبکه‌‌های بی‌سیم به حساب می‌آیند. این وسیله به عنوان یک دستگاه بی‌سیم در شبکه عمل کرده و ارتباط بین دستگاه‌ها و شبکه‌ی محلی را تسهیل می‌کند. در واقع نقش اکسس پوینت در شبکه بی سیم همانند سوئیچ در شبکه های کابلی میباشد.

اکسس پوینت در شبکه محلی و در محدوده مجاز خود شروع به ارسال اطلاعات به صورت بیسیم میکند و هر دستگاهی که دارای قابلیت وای‌فای باشد، در محدوده‌ای که پشتیبانی می‌شود، می‌تواند با داشتن مجوز به اکسس پوینت بی سیم متصل شده و بدون نیاز به کابل، به شبکه‌ای که در آن اکسس پوینت بی سیم فعال است، متصل گردد.

از طریق اتصال دستگاه‌ها به شبکه‌ی محلی، اکسس پوینت امکان گسترش ارتباطات بی‌سیم را در نقاط مختلف شبکه فراهم می‌کند تا تعداد کاربران متصل به شبکه افزایش یابد.

اکسس پوینت بی سیم

یک اکسس پوینت به طور همزمان می‌تواند تا ۶۰ اتصال را پشتیبانی کند. با نصب اکسس پوینت در محیط‌هایی مانند دفاتر کار، افراد می‌توانند به راحتی در بخشهای مختلف جابجا شوند، بدون اینکه ارتباط آن‌ها با شبکه به دلیل تغییر مکان قطع شود.

در طول حرکت کاربران در یک ساختمان، دستگاه‌هایشان به طور خودکار به اکسس پوینت‌های مختلف متصل می‌شوند و این تبدیل اتصال به طور غیرقابل مشاهده‌ای انجام می‌شود.

برای نصب بهینه اکسس پوینت، نیاز به یک طراحی دقیق و جامع است تا تداخل فرکانس‌ها را کاهش داده و نویز‌ها را به حداقال برساند. استفاده از ویژگی‌های زیر در اکسس پوینت، منجر به تسهیل در پیکربندی تنظیمات اکسس پوینت، نگهداری کم و قابلیت اتصال با ظرفیت بالا می‌شود:

: Auto-channel

این ویژگی به اکسس پوینت امکان می‌دهد به طور خودکار کانال مناسب را برای ارتباط بی‌سیم انتخاب کند تا تداخل با دستگاه‌های دیگر کمینه شود.

Auto-transmit:

این ویژگی به اکسس پوینت اجازه می‌دهد توان انتقال خودکار را تنظیم کند تا بهینه‌ترین کیفیت ارتباط را فراهم کند.

Dual band:

این ویژگی به اکسس پوینت بی سیم اجازه می‌دهد همزمان در دو باند فرکانسی مختلف فعالیت کند. این کار امکان انتخاب بهترین باند برای دستگاه‌ها و کاربران را فراهم می‌کند.

انواع اکسس پوینت کدام اند

به طور کلی اکسس پوینت ها به دو دستهindoor و outdoor تقسیم میشوند.

اکسس پوینت indoor معمولا امواج ضعیفی دارند و برای مصارف کوچک خانگی و یا داخل سازمانها و مجتمع ها مورد استفاده قرار می گیرند.

اما اکسس پوینت های outdoor از امواج قوی برخوردار هستند و برای دکل های مخابراتی و یا رادیوهای که سر چهار راه ها و... مورد استفاده قرار میگیرند. این نوع از اکسس پوینت در فضای باز مورد استفاده قرار می گیرند در نتیجه باید در برابر آب، گرد و خاک و گرما مقاوم باشند.

مزایای استفاده از اکسس پوینت بی سیم

علاوه بر تسهیل اتصال به اینترنت، بهره‌گیری از اکسس پوینت بی‌سیم، به مزایای دیگری نیز منجر می‌شود. برخی از این مزایا به شرح زیر هستند:

اکسس پوینت بی سیم

افزایش تعداد دستگاه‌ها در شبکه:

هر اکسس پوینت قادر به اتصال همزمان 60 دستگاه به شبکه می‌باشد. این قابلیت امکان افزایش تعداد کاربران در شبکه را فراهم می‌کند. حتی می‌توان مراجعین و مهمانان را هم به شبکه متصل کرده و خدمات اینترنتی را ارائه داد.

جابجایی آسان:

نیازی به کابل‌کشی جداگانه برای اتصال اکسس پوینت‌های بی سیم، به ویژه نسخه‌های +PoE، وجود ندارد. این به معنای این است که می‌توانید اکسس پوینت‌ بی سیم را در هر نقطه‌ای که کابل اترنت موجود است، قرار دهید و از اتصال به شبکه برخوردار شوید.

مدیریت و کنترل دسترسی:

اکسس پوینت‌ها با استفاده از استانداردهای Captive Portal و Access Control List، قابلیت مدیریت دسترسی کاربران به شبکه را فراهم می‌کنند. این امکان وجود دارد که دسترسی میهمانان و مراجعین به شبکه را با حفظ عملکرد و امنیت شبکه، محدود کنید.

قابلیت کلاسترینگ:

اکسس پوینت‌ بی سیم از قابلیت خوشه‌بندی یا Clustering بهره می‌برند. این به معنای اتصال خودکار به سرورهای دیگر در زمان وقوع اختلال در شبکه یا قطعی سرور می‌باشد. این قابلیت به حل مشکلات احتمالی در شبکه کمک می‌کند و برای جلوگیری از وقوع مشکلات جدی، بسیار مفید است.

تفاوت اکسس پوینت و مودم در چیست؟

مودم به عنوان دروازه اتصال به اینترنت عمل می‌کند، برای استفاده از آن باید منبع اتصالی مانند خط تلفن یا فیبر نوری داشته باشید و آن را به مودم وصل کنید. این دستگاه وظیفه تبدیل سیگنال‌های کامپیوتری به فرم آنالوگ را بر عهده دارد و این سیگنال آنالوگ را به صورت دیجیتالی به سیم تلفن منتقل می‌کند.

اما اکسس پوینت همانگونه که گفته شد در شبکه‌های بی‌سیم یا WLAN مورد استفاده قرار می‌گیرد و وظیفه ایجاد یک شبکه محلی بی‌سیم را دارد که به تقویت سیگنال‌ها کمک می‌کند. در نتیجه و به طور خلاصه میتوان گفت از اکسس پوینت‌ها بمنظور افزایش و گسترش شبکه وایرلس استفاده میشود. اما مودم به منظور اتصال به شبکه اینترنت استفاده میشود.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search