مفصل فیبر نوری چیست؟

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

برای حفاظت از کابل‌های فیبر نوری از مفصل فیبر نوری استفاده می‌شود وظیفه آن‌ها محافظت از نقطه اتصال و فیوژن کابل فیبر نوری است در این مقاله قصد داریم راجع‌به این موضوع و کاربردهای آن برای شما عزیزان مقاله‌ای را ارائه دهیم:

مفصل فیبر نوری با توجه به کاربردی که دارد به مفصل‌های هوایی، خاکی و دریایی تقسیم می‌گردد، عموماً کاربرد مفصل نوری به‌صورت Outdoor است. همچنین مفصل فیبر نوری از نظر ظاهری به دو دسته افقی و عمودی تقسیم می‌شوند:

تعریف مفصل فیبر نوری

مفصل‌های افقی شکل ظاهری شبیه به سیلندر یا جعبه‌ی تخت دارند که وظیفه آن‌ها حفاظت از اتصالات و محل ارتباط کابل‌های فیبر نوری است.

کابل‌های خاکی، دفنی در مسیرهای خاکی قرار می‌گیرند و استفاده می‌شوند به‌همین علت برای این‌که از محل فیوژن کابل‌ها محافظت گردد از مفصل‌های فیبر نوری استفاده می‌کنند که باید ویژگی‌های مربوط و قابلیت تطبیق با محیط‌های کابل کشی شده را داشته باشند.

شرایط استفاده از آن‌ها با توجه به نوع خاک و شرایط جوی متفاوت است برای محافظت از کابل‌ها و آسیب کمتر از محیط اطراف، آن‌ها را داخل یک کانال می‌کشند. مفصل‌های افقی نسبت‌ به مفصل‌های عمودی کاراتر و دارای کاربردهای بیشتری در زمینه اتصالات فیبر نوری می‌باشند.

مفصل‌های فیبر نوری عمودی که به مفصل‌های هوایی نیز معروفند، عموماً در کاربردهای هوایی و روی دکل‌ها کارایی دارند. استفاده از این مفصل‌ها یک راه محافظت بی‌نقص برای اتصالات کابل‌های فیبر نوری در محیط اطراف است، مفصل‌های فیبر نوری برای اتصال هر دو فیبر نواری و دایره‌ای سازگار هستند.

سیستم این نوع مفصل‌ها به این صورت است که هر دو کابل از پایین وارد مفصل شده و فیوژن می‌شود سپس درب مفصل بسته و در محیط امن و مقاوم قرار می‌گیرند. از مفصل‌های هوایی به‌طور گسترده در سیستم‌های مخابراتی فیبر نوری استفاده می‌شود.

دسته‌بندی مفصل ها با توجه به کاربرد آن‌ها:

مفصل‌های دریایی

محافظت کابل‌های زیردریایی نسبت ‌به سایر کابل‌ها از حساسیت بالاتری برخوردار است و این کابل‌ها دارای تعداد وایرهای بیشتر و ژاکت‌های ضخیم‌تری به جهت حفاظت از فیبرها در زیر اقیانوس‌ها هستند. به‌همین ترتیب مفصل‌های آن‌ها هم نیاز به مقاومت بالاتری دارد و مفصل‌های زیردریایی جزو دسته مفصل‌های افقی به شمار میروند.

مفصل‌های خاکی

از آنجایی که طول کابل های خاکی محدود است ازاین‌رو برای فواصل طولانی‌تر لازم است کابل‌ها به‌هم فیوژن شوند محل فیوژن‌ها به محافظت نیاز دارد و مفصل‌های خاکی وظیفه محافظت از این محل‌ها را دارند و سپس در خاک دفن می‌شوند.

دلیل استفاده از مفصل‌های افقی به‌عنوان مفصل‌های خاکی آن است که معمولاً مفصل‌هایی که داخل حوضچه‌های مخابراتی قرار دارند توسط بیل مکانیکی یا جویدگی کابل‌ها توسط موشها و سایر جانوران آسیب می‌بیند در شرایط فوق مفصل فیبر نوری افقی از لحاظ تحمل فشار مکانیکی و ضربه‌های احتمالی در محیط امن‌تری قرار دارد.

مفصل‌های هوایی از نوع مفصل‌های عمودی هستند که در دکل‌های مخابراتی کاربرد دارند و مفصل‌های مخابراتی نیز نام دارند. مفصل‌های مخابراتی اصولاً به دو دسته تقسیم می‌شوند:

نوع اول: مفصل برای کابل‌های بدون فشار هوا

این نوع مفصل های هوایی در کابل های بدون فشار استفاده می شوند و به دلیل مقاومت بالا در مقابل دما به کمک الیاف ها برای انشعاب کابل های ژله فیلد کاربرد دارند.

نوع دوم: مفصل برای کابل‌های تحت فشار هوا

مفصل های هوایی با فشار هوا در محیط هایی که کابل ها تحت فشار بالای هوا هستند مورد استفاده قرار می گیرند.

مفصل فیبر نوری عمودی

مفصل‌بندی فیبرنوری

کابل فیبر نوری در قرقره های با طول چهار کیلومتر یا دو کیلومتر تولید می‌شوند و هر 4 کیلومتر به 4 کیلومتر در فیبرهای خاکی و هر 2 کیلومتر به 2 کیلومتر در کابل‌های کانالی نیاز به مفصل‌بندی دارند. یکی از پارامترهای مهم در مفصل‌بندی فیبر های نوری رعایت حداکثر افت فیوژن در کابل‌های سینگل مددر 0.02 و در کابل‌های مالتی مد 0.05 است. افت فیوژن‌هایی که داخل مفصل‌ها قرار می‌گیرند نباید بیشتر از این مقدار باشند.

مراحل نصب مفصل فیبرنوری

  • بررسی اجزاء مفصل
  • نصب و راه‌اندازی سخت‌افزار اتصال و پایه
  • نصب و راه‌اندازی کابل‌ها در مفصل فیبر نوری
  • نصب کاور مفصل فیبر نوری
  • نصب گیره

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search