انواع اتصالات فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(2 کاربر)

در شبکه های مبتنی بر فیبر نوری اتصالات نقش گسترده ای را در کیفیت شبکه مبتنی بر فیبر نوری دارند. این اتصالات به روش های گوناگونی صورت می گیرند که می توان آنها را به سه دسته کلی اتصال دهنده های جدا شدنی، اتصال جوش مکانیکی و فیوژن تقسیم بندی کرد.

روش اول: اتصال دهنده جداشدنی:

اتصال دهنده‌های جدا شدنی امروزه کاربرد زیادی دارد. این اتصال از طریق یک کانکتور فیبر نوری و یک آداپتور صورت می گیرد. به این صورت که از یک کانکتور فیبر نوری (SC,FC,LC,ST) و آداپتور مخصوص هر کدام از کانکتورها مطابق شکل زیر می توانید این اتصال را انجام دهید.

اتصال دهنده جداشدنی فیبر نوری

روش دوم: اتصال جوش مکانیکی

اتصال جوش مکانیکی بر خلاف اتصال جداشدنی امروزه آنچنان استفاده ای ندارد و به ندرت تکنسین ها از آن استفاده می کنند. چرا که این شیوه به مرور زمان کامل شده و کم کم شیوه فیوژن جای آن را به طور کامل گرفته است. در این شیوه اتصال به این صورت انجام می شد که هر دو فیبر درون محفظه ژله ای رو به روی هم قرار می گرفتند و پس از اتصال به یکدیگر جا به جایی دیتا بین آنها صورت می گرفت.

روش سوم: فیوژن

فیوژن شیوه پیشرفته تر اتصال جوش مکانیکی است و از این روش برای اتصال دائم دو کابل فیبر نوری به یکدیگر استفاده می گردد. برای انجام فیوژن فیبر نوری باید مهارت بالایی داشته باشید و اگر اتصال به صورت دقیق انجام نگیرد کیفیت شبکه دچار اختلال می گردد.اتصال فیوژن توسط دستگاهی به نام فیوژن صورت می گیرد به این صورت که روکش کابل هایی را که می خواهید روی آنها فیوژن انجام دهید را بر داشته و با دستگاه کاتر (برش) مخصوص کر فیبر نوری آن را برش می دهید. سپس با قرار دادن کابل درون دستگاه فیوژن ارتباط بین دو کابل را به صورت دقیق و از رو به رو انجام می دهید.

اتصال دهنده جداشدنی فیبر نوری

در قسمت بالا توضیح دادیم که چگونه می توان دو کابل فیبر نوری را به یکدیگر متصل کرد و شیوه های گوناگون آن را به صورت مختصر برای شما شرح دادیم. حال می خواهیم این موضوع را بررسی کنیم که در هنگام راه اندازی شبکه های مبتنی بر فیبر نوری کدام یک از این سه شیوه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

بطور کلی از هر سه شیوه می توان در اتصالات استفاده کرد ولی در پروژه های مبتنی بر فیبر نوری طراحان با در نظر گرفتن دو شرط زیر اقدام به انتخاب بهترین شیوه اتصال می کنند:

  1. شرایط و الزامات داخل پروژه: استانداردها، نوع کاربری، تجهیزات اکتیو و پسیو بکار رفته در پروژه، شرایط محیطی پروژه از مواردی که هنگام نصب و کابل کشی باید مد نظر قرار داد.
  2. تکنیک اتصال کابل: در این زمینه میزان امکاناتی (مانند دستگاه فیوژن و ..)که در اختیار دارید یا سطح فنی، مهارتی و تخصصی عوامل اجرایی شما در انتخاب نوع اتصال اهمیت زیادی دارد.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search