اطلاعات چگونه توسط فیبر نوری جا به جا می گردد؟

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

برای پاسخ به این سوال فرض کنید دو ناوگان دریایی بر روی سطح دریا می خواهند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. یکی از ناو ها می خواهد پیامی را برای دیگری ارسال کند؛ بنابراین کاپیتان ناو فوق پیام را برای یک ملوان که بر روی عرشه کشتی مستقر است، ارسال می کند. ملوان فوق پیام دریافتی را به مجموعه ای از کد های مورس (نقطه به فاصله) ترجمه می نماید و با استفاده از یک نورافکن آن را برای ناو دیگر ارسال می نماید. یک ملوان روی عرشه کشتی دوم، کدهای مورس را مشاهده می نماید و آن ها را به انگلیسی یا به یک زبان خاص تبدیل می کند و برای کاپیتان ناو ارسال می کند. حال اگر دو ناو موفق از یکدیگر هزاران مایل فاصله داشته باشند، برای برقراری ارتباط بین آنها از یک سیستم مخابراتی مبتنی بر فیبر نوری استفاده می شود.

عناصر مختلف دخیل در ارسال اطلاعات

سیستم ارسال اطلاعات فیبر نوری از عناصری از قبیل فرستنده، فیبر نوری، تقویت و دریافت کننده نوری تشکیل شده است.

ارسال اطلاعات در فیبر نوری
  1. فرستند: مسئول تولید و رمزنگاری سیگنال های نوری است. وظیفه آن مشابه نقش ملوان بر روی عرشه کشتی ناو فرستنده پیام است. فرستنده ابزار تولید نور را در فواصل زمانی مناسب خاموش یا روشن می کند. در حقیقت فرستنده سیگنال های نوری را دریافت و دستگاه نوری را به منظور روشن و خاموش شدن در یک دنباله مناسب (حرکت منسجم) هدایت می نماید. فرستنده از لحاظ فیزیکی در مجاورت فیبر نوری قرار داشته و ممکن است دارای یک لنز به منظور تمرکز نور در فیبر باشد. متداول ترین طول موج سیگنال های نوری 850 نانومتر، 1300 نانومتر و 1550 نانومتر هستند.

    تضعیف نور در فیبر نوری
  2. فیبر نوری: سیگنال های نور ر تا فواصل دور هدایت می کند.

  3. تقویت کننده نوری: نور حین عبور از فیبر ضعیف می شود. (مخصوصاً در فواصل طولانی بیش از نیم مایل یا حدود یک کیلومتر مثلاً در کابل های زیر دریا). بنابراین یک یا بیش از یک تقویت کننده نوری در طول کابل بسته می شوند تا نور ضعیف شده را تقویت کنند. یک تقویت کننده نوری دارای فیبر های نوری با پوشش ویژه ای است. نور ضعیف شده پس از ورود به این تقویت کننده تحت تاثیر این پوشش خاص و نیز نور لیزری که با این پوشش تابیده می شود تقویت می شود. ملکول های موجود در این پوشش ویژه با تابش لیزر به آنها، سیگنال نوری جدید و قوی تولید می کنند که مشخصات آن مشابه نور ورودی به تقویت کننده است. در واقع تقویت کننده نوری یک آمپلی فایر لیزری برای نور ورودی به آن است.

  4. دریافت کننده نوری: سیگنال های نوری را دریافت و رمز گشایی می نماید. وظیفه دریافت کننده مشابه نقش ملوان بر روی عرشه کشتی ناو دریافت کننده پیام است. دستگاه فوق سیگنال های دیجیتالی نوری را اخذ و پس از رمز گشایی، سیگنال های الکتریکی را برای سایر کارکنان (کامپیوتری، تلویزیون و تلفن و...) ارسال می نماید. این گیرنده به منظور دریافت و آشکار سازی نور ورودی از یک فتوسل یا فتویود استفاده می کند.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search