یکشنبه, 02 بهمن 1401 06:34

توسعه فیبرنوری با شتاب هرچه بیشتر در طرح نجما

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

اجرای توسعه شبکه فیبر نوری از ده سال پیش آغاز شده و به‌عنوان امری مستمر ادامه دارد با برنامه‌ریزی صورت‌ گرفته تا پایان دولت سیزدهم هشتاد درصد خانوارها و 100درصد کسب‌وکارها به فیبرنوری متصل می‌شوند.

سرعت روزافزون پیشرفت فناوری‌های مخابراتی در جهان خیره‌کننده است، فناوری ارتباطات با سرعت در حال رشد و پیشرفت است و شرکت‌های مخابراتی برای پاسخ به نیازهای مشتریان خود باید با سرعت بیشتری فناوری‌ها را ارتقا داده و به‌روزرسانی کنند.

از دیگر زیرساخت‌های ضروری پیشرفت در صنعت مخابرات که امروز برای کشور حیاتی است، ایجاد زیرساخت فیبرنوری است. شبکه زیرساخت کشور تاکنون با سرمایه‌گذاری دولت بیش‌از هفتاد هزار کیلومتر فیبر را برای اتصال شهرهای مختلف کشور به یکدیگر فراهم نموده است، اما در داخل شهرها همچنان شبکه دسترسی و یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی و تجاری کشور با تجهیزات قدیمی وجود دارد که به شبکه وسیع مشهور است، شبکه به‌رغم گستردگی بالا توانایی کمی با سازگاری با فناوری‌های جدید و استفاده از خدمات پهن باند دارد.

تا سال 1404 حدود 80 درصد خانوارها و 100 درصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت بیست و پنج مگابیت بر ثانیه به پهنای باند ثابت دسترسی پیدا می‌کنند و دسترسی بیست میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال 1404 به اینترنت با پهنای باند ثابت باید بر بستر فیبرنوری شکل گیرد.

تا به امروز صد و هفتاد هزار کیلومتر فیبر نوری در کشور انجام‌شده اما این میزان هنوز برای نیاز کشور کافی نیست، از این رو طرح نهضت جهادی مخابرات ایران موسوم به نجوا برای توسعه فیبرنوری در راستای جبران بخشی از این عقب‌افتادگی آغاز شده است.

لازم به ذکر است که مدیران مخابرات بر نگاه توسعه مدارانه شرکت مخابرات ایران در مناطق مخابراتی و استان‌ها تأکید داشته‌اند که به همین ‌منظور طرح نهضت جهادی توسعه فیبر نوری شرکت مخابرات ایران توسط هیئت‌مدیره آن تصویب شد و تفاهم‌نامه اجرای طرح توسط استانداران استان‌ها به امضا رسیده است.

هدف طرح نجما توسعه زیرساخت کابل‌های فیبرنوری شرکت مخابرات ایران در فاصله مرکز تلفن تا نزدیکی اماکن مشترکان محلی‌اش در استان‌های مختلف میباشد، از دیگر اهداف این طرح میتوان به استفاده حداکثری از همه امکانات در سطح استان در قالب یک نهضت جهادی برای توسعه فناوری با اولویت برای طراحی توجیهی اقتصادی و بیشترین جریان درآمدی در سال و بهینه‌سازی لایه‌های مختلف شبکه در راستای ارتقاء کیفیت و خدمات و پشتیبانی و افزایش سرعت و پهنای باند و رضایتمندی مشتریان است.

مخابرات با برون سپاری قسمتی از این طرح، وظایفی را نیز برای شرکت‌های برون پذیر تعریف نمود که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از رشته کابل مسی tot یا رشته کابل مسی متروکه موجود درون مجاری زیرزمین یک مرکز تلفن را از مبدأ تا مقصد بیرون کشد، مجاری موجود را تخلیه و آماده کابل کشی نماید، مس موجود در رشته کابل‌های سیم متروک را در بازار آزاد به نفع خود به فروش برساند و با درصد کمی از درآمد حاصل از فروش مس و دیگر اجزای ارزشمند کابل فیبر نوری را خریداری کند.

منبع خبر: ایسنا

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search