یکشنبه, 23 مرداد 1401 06:55

فیبرنوری به 8 شهر دیگر رسید

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

طبق گفته رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هشت شهر جدید نیز به دسترسی مبتنی بر فیبر نوری اضافه شدند.

فناوری اصلی‌ که اکنون در بخش ارتباطات ایران مشاهده می‌کنیم ADSLها هستند که فناوری مبتنی بر فیبر نوری یا FTTX تنها سهمی معادل یک درصد را به خود اختصاص داده است.

اگرچه شبکه زیرساخت کشور با سرمایه‌گذاری دولت بیشتر از هفتاد هزار کیلومتر فیبر را در شهرهای مختلف اتصال داده اما در داخل شهرها هنوز شبکه دسترسی یا آخرین لایه اتصال به ساختمان‌های مسکونی تجاری به دلیل تجهیزات قدیمی به شبکه مسی تجهیز هستند که این شبکه علی‌رغم گستردگی زیاد توانایی سازگاری کمی با فناوری‌های جدید و خدمات پهن باند دارد.

براساس مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی تا سال 1404 باید هشتاد درصد خانوار و صددرصد کسب‌وکارها با متوسط سرعت بیست و پنج مگابیت بر ثانیه به پهن باند ثابت دسترسی پیدا کنند و بیست میلیون خانوار و پنج میلیون کسب‌وکار تا سال 1404 به اینترنت پهن باند ثابت بر بستر فیبر نوری شکل بگیرد.

از زمان شروع دولت سیزدهم وزیر ارتباطات به موضوع توسعه اینترنت ثابت تأکید بسیار داشته و توسعه اینترنت ثابت و دسترسی عموم مردم را در سراسر کشور به شبکه پایدار، پرسرعت، امن و ارزان را یک عزم و اراده ملی دانست و نهضت فیبرکشی در کشور یکی از الزامات عنوان کرد.

تغییر در بخش بزرگی از زیرساخت‌های موجود ضروری است و به سرمایه‌گذاری زیادی نیاز دارد. احداث مسیرهای تازه، حفاری‌های وسیعی که باید در سطح شهرها انجام گیرد و تغییراتی که در شبکه داخلی ساختمان‌های کشور برای یکپارچه شدن شبکه ارتباطی مبتنی بر فیبر نوری نیاز است از جمله اهداف این پروژه است که براساس هدف‌گذاری ظرف سه سال و نیم آینده بیست میلیون خانوار در سراسر کشور باید از دسترسی به خدمات پهن باند ثابت پر سرعت برخوردار باشند.

ازاین‌رو اردیبهشت سال جاری از بین بیست و یک ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی 9 اپراتور تفاهم‌نامه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری را با سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی امضا کردند. این تفاهم‌نامه در راستای تقسیم کار کردن برای رسیدن به هدف پروژه توسعه دسترسی مبتنی بر فیبر نوری بود که رگلاتوری اپراتورهای رایتل را در فردیس، شاتر را در ساوه، آسیا طب را در رامسر، فتااب تلکام را در بندر امام‌خمینی، صبانت را در بابل، گسترش ارتباطات مبنا را در قرچک و های وب را در گرگان و پیشگامان را در بندر چارک متعهد ساخت که برای ایجاد و توسعه فیبر نوری اقدام کنند.

خبرگزاری ایسنا

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search