شنبه, 17 ارديبهشت 1401 06:19

حسگر فیبر یاقوت کبود

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

ابداع حسگری نوین که از رشته ‌هایی بسیار نازک یاقوت کبود ساخته ‌شده و توانایی تحمل دمای بالا و اشعه‌های زیاد را دارد.

به نقل از نیو اطلس دستاوردی که می ‌تواند راه‌ حلی برای چالش‌ های بیست ‌ساله باشد و محققان این حس ‌گر می‌تواند در شرایط محیطی سخت در راکتورهای هم ‌جوشی هسته‌ای و به‌ جهت جریان یافتن بیشتر هوا و از آن‌ها استفاده کنند و ابزاری که در این پروژه ساخته‌ شده حس ‌گر FBG نامیده شده، که برای رصد مواردی مانند دما و فشار در سیستم‌های ارتباط نوری به کار می‌رود.

این حس‌ گر به شکل فیبرهای اپتیکی سیلیکای بوده که در معرض دمای کمتر از هزار درجه سانتی ‌گراد قرار بگیرد و با مشکل روبرو می ‌گردد، ازویژگی‌ها عرضه فیبر یاقوت کبود در دماهای بالاتر ثبات بیشتری پیدا می‌کنند و قادر به تحمل 1900 درجه سانتی ‌گراد می‌باشد.

به‌همین دلیل از این حسگرها در محیط‌های خشن مانند رصد توربین‌های گاز در موتورهای جت استفاده می‌گردد یاقوت کبود در مقابل راکتورهای هسته‌ای و فضا مقاوم بوده و به‌همین ‌جهت بسیار مناسب است.

یاقوت کبود در مقابل اشعه‌ها مقاوم بوده و در راکتورهای هسته ‌ای و فضا بیشتر به کار می‌رود. FBG یاقوت کبود خاص خود را دارد که این فیبرها بسیار ریز بوده و عرض آن‌ ها کمتر از نیم میلی ‌متر خواهد بود که این الیاف ضخیم ‌تر از طول ‌موج بوده و درنتیجه ممکن است نور تزریقی وارد طول موج‌های مختلف گردد.

حس ‌گر برای خواندن دما به یک طول ‌موج خاص از نور بازتاب شده نیاز دارد چنین رفتاری سیگنال را سردرگم نموده و درنتیجه حس‌گر را بلا استفاده خواهد نمود برای این ‌که از این مشکلات جلوگیری گردد از لیزرهای فومتوثانیه برای حکاکی کانالی در طول فیبر یاقوت کبود استفاده می‌ گردد تا نور در یک مسیر مستقیم و باریک هدایت گردد، این کانال‌ ها قطری به ‌اندازه‌ی یک‌ صدم میلی ‌متر دارند که همین ویژگی سبب شده حس‌گر FBG توانایی این را داشته باشد که یک طول‌ موج نور را منعکس کند.

حس ‌گر فیبر یاقوت کبود در وضعیت فعلی خود یک سانتی‌ متر طول دارد اما محققان این پروژه بر این باورند که توسعه‌ی نسخه‌های با طول چندمتر کاملاً امکان ‌پذیر خواهد بود به‌ همین ‌جهت می‌توانیم دما را در سراسر یک موتور جت اندازه بگیریم و حین پرواز اصلاحاتی برای بهبود شرایط موتور نیز انجام دهیم.

خبرگزاری مهر

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search