مقایسه کابل‌‌های SFTP با کابل ‌های UTP , STP , FTP

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

کابل‌های شبکه جزو اجزای حیاتی یک شبکه‌ی کامپیوتری هستند که وظیفه‌ی انتقال داده‌ها و اطلاعات درون شبکه را بر عهده دارند. برای این منظور، انواع زیادی کابل شبکه وجود دارد که هر کدام از آن‌ها با خصوصیات و ویژگی‌های مختلفی برای استفاده در شبکه‌های مختلف طراحی شده‌اند.

از جمله این کابل‌ها، کابل‌های شیلددار STP) یا (FTPو بدون شیلد (UTP) هستند که در بسیاری از شبکه‌های کامپیوتری، از جمله شبکه‌های خانگی و شبکه‌های سازمانی استفاده می‌شوند. در این مقاله به بررسی مزایا و معایب استفاده از کابل‌های SFTP در مقایسه با دیگر نوع کابل‌های شبکه پرداخته می‌شود.

کابل SFTP

مقایسه کابل‌‌های SFTP با کابل ‌های UTP , STP , FTP

برای درک بهتر تفاوت این کابلهای مسی شبکه بهتر است با تعریف هر کدام آشنا شویم. با ما همراه باشید.

کابل SFTP

کابل SFTP یا shielded foiled twisted pair به کابل های زوج به هم تابیده ای گفته میشود که نسبت به سایر انواع خود بیشترین حفاظت را دارند. چرا که علاوه بر شیلد، فویل هم به دور زوج به هم تابیده ها پیچیده شده است. در نتیجه نویز و امواج تاثیر خیلی کمی بر روی کابل SFTP دارند.

معمولا در صنعت و محیط هایی که دیتاها از اهمیت بالایی برخوردار هستند از این کابل ها که در برابر نویز مقاومت نسبتا خوبی دارند استفاده میشود

کابل UTP

کابل UTP یا Unshielded Twisted Pair به کابل های زوج به هم تابیده بدون شیلد گفته میشود. کابل UTP به دلیل عدم وجود شیلد و محافظ نسبت به سایر انواع کابل‌های شبکه نویز و پارازیت روی آنها تاثیر بیشتری می گذارد اما با این حال جزء پرکاربردترین و مقرون به صرفه ترین کابل های شبکه هستند.

کابل‌های UTP برای بیشتر شبکه‌ها استفاده می‌شوند و در شبکه‌های کوچک و متوسط بسیار مناسب هستند. اما در برخی شرایط، انتخاب کابل SFTP ممکن است بهترین گزینه باشد.

شباهت بین کابلهای UTP و SFTP
  • هر دو کابل از دسته کابل های مسی شبکه هستند
  • روکش هر دو از PVC و یا LSZH میباشد
  • هردو نوع کابل در همه دسته های CAT تولید میشوند

کابل FTP

کابل FTP یا Foiled Twisted Pair به کابل هایی گفته میشود که محافظ از جنس فویل دارند اما حفاظ شیلدی ندارند. این کابل های مسی شبکه نسبت به کابل های UTP در برابر نویز مقاومت بیشتری دارند اما نسبت به کابل های SFTP (که از دو نوع محافظ تشکیل شده اند) مقاوت کمتری دارند.

کابل STP

کابل STP یا Shielded Twisted Pair کابل های مسی هستند که دارای شیلد میباشند. در واقع کابل‌های STP دارای یک محافظ بافته شده در ساختار داخلی کابل هستند. درون این کابل ها برخلاف FTP ها هیچ فویل داخلی به کار نرفته است.

مزایای کابل‌های SFTP نسبت به دیگر انواع

مقاومت بیشتر در برابر تداخلات الکترومغناطیسی:

کابل‌های SFTP به خوبی در مقابل تداخلات الکترومغناطیسی و نویز‌های خارجی مقاوم هستند. این ویژگی موجب کاهش احتمال اشکال در انتقال داده‌ها می‌شود.

امنیت بالا:

کابل‌های SFTP به دلیل صفحه‌بندی فویلی، مقاومت بیشتری در برابر نفوذ هر گونه نویز دارند. این ویژگی موجب کاهش احتمال نفوذ بیگانگان و حفاظت بیشتر از داده‌ها می‌شود.

مقایسه انواع کابل های مسی شبکه

معایب کابل‌های SFTP

هزینه بالا:

نصب و استفاده از کابل‌های SFTP معمولاً گرانتر از کابل‌های UTP است. صفحه‌بندی فویلی و استفاده از مواد جداکننده مناسب، هزینه تولید و نصب کابل را افزایش می‌دهد.

انعطاف‌پذیری کمتر:

به دلیل وجود صفحه‌بندی فویلی، کابل‌های SFTP انعطاف‌پذیری کمتری نسبت به کابل‌های UTP دارند. این ممکن است در برخی موارد مشکل ساز شود، مانند نصب در فضاهای بسیار پرتردد یا انتقال در مسیرهای پیچیده.

پیچیدگی بیشتر در نصب و تعمیر:

به دلیل صفحه‌بندی فویلی، کابل‌های SFTP در فرآیند نصب و تعمیر پیچیدگی بیشتری دارند. این ممکن است نیاز به مهارت و تخصص بیشتری در اجرای کارها را به همراه داشته باشد.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search