بررسی رابطه کابل فیبر نوری و شبکه بی‌سیم 5G

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
کابل فیبرنوری و 5G

همان‌گونه که می‌دانید کابل‌های فیبر نوری از رشته‌هایی از جنس شیشه‌های خالص تشکیل‌شده‌اند. که ضخامتی باریک‌تر از تار موی انسان دارند و ارتباطات دیجیتالی را در مسافت‌های طولانی برای ما راحت‌تر می‌کند.

فیبر نوری این امکان را فراهم می‌کند تا سیستم حمل‌ونقل دیجیتال قابل اطمینان‌تر و سریع‌تر از گذشته انتقال پیدا کند. همچنین فیبرهای نوری داده‌های بیشتری را در مدت زمان کمتری نسبت‌ به فناوری‌های گذشته انتقال می‌دهند و سرعت بالاتر داده منجر به پخش جریانی با کیفیت بالاتر و تجربه بهتر اینترنت برای کاربران میگردد.

سرعت کابل‌های فیبر نوری مالتی مود و سینگل مود

همان‌گونه که می‌دانید کابل‌های فیبر نوری در دو دسته سینگل مود و مالتی مود وجود دارند که شاخه‌های فرعی بسیاری دارند انواع مختلف فیبرهای سینگل مود برای انتقال از راه دور و فیبرهای مالتی مود برای انتقال در فاصله‌های کوتاه کاربرد دارند.

سرعت کابل فیبر نوری سینگل مود

کابل‌های سینگل مود تارهای شیشه‌ای هستند که قطر باریک در حدود 8.3 ‌تا 10 میکرون را دارند، نور را در یک حالت انتقال می‌دهند در طول موج 1310 نانو متر و 1550 نانومتر انتشار پیدا می‌کند.

هنگامی‌که نور از هسته فیبر عبور و بازتاب پیدا کند، درنتیجه میرایی فیبر کم‌تر می‌شود و سرعت را برای سیگنال‌های انتقال‌دهنده بهتر می‌کند. برای سرعت کابل فیبر نوری سینگل مود سرعت داده‌ها برابر هزار مگابیت یا یک گیگابیت در ثانیه است و فاصله انتقال نیز تا پنج کیلومتر خواهد رسید و مناسب انتقال سیگنال راه دور می‌باشد.

سرعت کابل‌های فیبر نوری مالتی مود

سرعت کابل‌های فیبر نوری مالتی مود

کابل‌های مالتی مود تارهای شیشه‌ای با قطر هسته 50 تا 100 میکرون هستند و به‌ علت داشتن هسته بزرگ‌تر می‌توانند تعداد بیشتری حالت نور مختلف را به‌طور هم‌زمان منتقل کنند این امر باعث انتقال داده‌های بیشتر از طریق فیبر مالتی مود می‌گردد.

از طرفی بازتاب نور پراکندگی و میزان میرایی بیشتری را به ‌همراه خواهد داشت از این نوع فیبر بیشتر برای ارتباطات راه نزدیک در داخل ساختمان یا محوطه‌ها استفاده می‌شود. سرعت کابل های فیبر نوری مالتی مود معمولاً صد مگابیت در ثانیه برای مسافت‌های تا دو کیلومتر و یک گیگابیت بر ثانیه برای مسافت‌های تا550 متر است.

شبکه‌های 5G شبکه‌های بی‌سیمی هستند که به‌تازگی به روی کار آمده و استفاده از آن‌ها بسیار متداول نشده است.

سرعت کابل های فیبر نوری

نگاهی بر عملکرد شبکه بی‌سیم 5G و فیبر نوری

شبکه فیبر نوری شبکه‌ی سریع کابلی با سرعت ایمن و دارای پهنای باند بالا نسبت ‌به سیستم‌های قدیمی است این فناوری به‌ علت عملکرد خوبی که در مسافت‌های طولانی داشته به‌طور چشمگیری به‌جای شبکه‌های مسی استفاده می‌گردد.

از آن‌ جا که شبکه‌‌ها فقط می‌تواند سیگنال 1گیگابایتی را تا حدود 90 متر انتقال دهند، بسیاری از کاربران برای جلوگیری از افت قدرت سیگنال تصمیم می‌گیرند از کابل فیبر نوری تا محل کاربری استفاده کنند.

مسأله‌ی محدودکننده‌ی سرعت شبکه‌های فیبرنوری فقط تکنولوژی مورد استفاده در ارسال و دریافت سیگنال یا همان ماژول‌های فرستنده و گیرنده است و سرعت در خود کابل فیبر نوری معادل سرعت نور است.

تکامل شبکه‌های بی‌سیم در سال‌های اخیر

شبکه‌های بی‌سیم موجود (نسل دو و سه و چهار) با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستند. میانگین استفاده از داده‌ی تلفن همراه از سال 2014 به‌طور مداوم درحال افزایش بود. به‌طوری‌که ترافیک تلفن همراه پیش‌از سال 2021 چهار برابر شده و پهنای باند هر کاربر هرساله تقریباً پنجاه درصد رشد داشته است.

نسل اول 1G با معرفی فناوری تلفن همراه، 2G پیام‌های متنی و 3G تلفن همراه هم‌زمان بود. 4G در سال 2008 معرفی گردید که بهبود قابل‌توجهی در عملکرد و سرعت شبکه، تا هزار مگابیت در ثانیه را فراهم کرد. 4G امکان برگزاری کنفرانس ویدیویی را نیز فراهم نمود.‌

شبکه های بی‌سیم 5Gنسل‌های قبلی شبکه بی‌سیم را از رده ‌خارج کردند و تقریباً صددرصد در دسترس بودن شبکه، کم‌تر از یک میلی ثانیه تأخیر، 1000 برابر پهنای باند و سرعت ده گیگا بیت بر ثانیه را تأمین می‌کند.

5G به‌طور بالقوه‌ای به شما این امکان را می‌دهد که یک فیلم دو ساعته را در 3.6 ثانیه دانلود کنید. همین کار در 4Gحدود شش دقیقه طول می‌کشد اما مزایای 5G بسیار فراتر است.

نحوه کار شبکه بی سیم 5G به چه صورت است؟

برج‌های سلول ماکرو 4G به طیف‌های فرکانس رادیویی وابسته هستند که قادر به طی کردن مسافت بالا می‌باشد. این تعداد برج‌های مورد نیاز برای سرویس‌دهی به یک منطقه را کاهش می‌دهد اما قادر به دستیابی بر سرعت رشد تأخیر و پهنای باندی که در سال‌های آینده به آن نیاز دارند نیست.

شبکه‌های بی‌سیم از امواج میلی‌متر با فرکانس بالاتر استفاده می‌کنند. متأسفانه امواج میلی‌متری فقط می‌توانند حدود هفتاد و پنج متر حرکت کنند. به‌همین علت 5G شرکت‌های مخابراتی را مجبور کرده که برج‌های بزرگ سلول به سایت‌های کوچک کم‌هزینه و کم‌مصرف روی بیاورند.

این سایت‌ها اساساً رادیوهایی هستند که سیگنال‌هایی را از دستگاه‌های موجود در منطقه تحت پوشش کوچک خود ارسال و دریافت می‌کنند.

سلول‌های کوچک ارزان‌تر از برج‌های سلول‌های ماکرو می‌باشند انرژی کمتری را نیاز دارند و باعث پراکندگی متراکم‌تر می‌شوند. سلول کوچک 5G زیرساخت فیبر را به کاربر نهایی نزدیک می‌کنند، امکان استفاده از امواج با فرکانس بالاتر و بهبود کیفیت تجربه درهنگام استفاده از دستگاه‌های بی‌سیم را فراهم می‌کند.

شبکه بی سیم 5G

رابطه بین کابل فیبر نوری و شبکه بی‌سیم 5G

شبکه‌های فیبر نوری و سلول‌های کوچک وایرلس هیچ‌وقت دچار پیچیدگی متقابل نخواهند شد. برای درک رابطه بین شبکه‌های بی‌سیم و کابلی می‌توان به یک شبکه شهری از نظر فیزیولوژیکی نگاه کرد.

5G به شکلی عالی به‌عنوان مویرگ‌های سیستم شبکه یک شهر عمل می‌کند اما ترافیک اینترنت تقریباً تمام سفر خود را در رگ‌ها یا شریان‌های کابلی پشت سر می‌گذارد.

طبق مطالعه Deloitteتقریباً مانند جریان خون انسان فقط یازده درصد از ترافیک توسط شبکه‌های بی‌سیم انجام می‌شود و نود درصد دیگر از ترافیک توسط شبکه کابلی پشتیبانی می‌گردد.

در دنیای 5G تجربه مشتری با نقاط دسترسی بی‌سیم سلول کوچک، بهتر است. اما در نهایت کیفیت و قابلیت اطمینان شبکه بی‌سیم به شبکه‌ی کابلی انتقال‌دهنده ترافیک به سلول‌های کوچک 5G بستگی دارد در واقع میتوان گفت روند پیشرفت شبکه 5G به اجرای کابل فیبر نوری بستگی دارد.

آینده شبکه 5G به‌سرعت کابل فیبر نوری و حضور آن وابسته است به‌عنوان مثال در مرکز شهر با نزدیک شدن ظهور 5G، فیبرهای نوری سیاه آماده استفاده شدند.

سیاست‌گذاران و صاحبان مشاغل باید بدانند که سرمایه‌گذاری در استفاده از فیبر همچنان در اولویت است. چرا که فیبرهای نوری زمینه را برای شبکه‌های بی‌سیم فارسی فراهم می‌کنند و موفقیت 5G به فیبر نوری بستگی دارد.

سخن پایانی

با مقاله‌ای که ارائه کردیم به‌سرعت کابل فیبر نوری و عملکرد 5G و تفاوت این دو پی خواهید برد و در واقع سرعت کابل فیبر نوری باعث بهبود عملکرد شبکه و کارآیی شبکه‌های اینترنتی 5Gویژه‌ای خواهد شد.

منبع اول/ منبع دوم

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search