کاربرد کابل های فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

چندین کر فیبر نوری در پوشش‌های محافظ و عایق در کنار یکدیگر کابل های فیبرنوری را تشکیل می دهند، همون‌طور که می‌دانید فیبرهای نوری رشته‌های نازکی از جنس شیشه خالص هستند که توانایی انتقال اطلاعات را در قالب نور داشته و این کابل‌ها حدود چهار دهه پیش وارد دنیای ارتباطات شدند و تحول عظیمی را در این دنیا رقم زدند.

در روش‌های قدیمی از سیم‌های فلزی استفاده می‌شد که این روش زمان زیادی است که در دنیای ارتباطات امروز جایی ندارد. در این مقاله عمده ترین کاربردهای فیبر نوری را توضیح خواهیم داد.

کاربردهای فیبر نوری در شبکه

کاربرد کابل های فیبر نوری در شبکه‌های کامپیوتری

کابل های فیبر نوری توانایی شبکه سازی بین رایانه‌ها را در ساختمان‌های واحد یا در سالن‌های مجاور داشته و با کمک این کابل‌های فیبر نوری ارتباطات و شبکه سازی ما قوی‌تر می‌گردد و کاربران به‌سادگی می‌توانند مقدار قابل‌توجهی از فایل‌ها و اطلاعات را در مدت زمان بسیار کوتاهی در سراسر شبکه انتقال و مشاهده کنند.

کاربرد کابل های فیبر نوری در اینترنت

کابل های فیبرنوری همان‌طور که می‌دانید حجم زیادی از داده‌ها رابا سرعت بسیار بالا به کمک کابل‌های فیبر نوری انتقال پیدا می‌دهند. پس این فناوری مهم به‌طور گسترده در کابل‌های اینترنت استفاده می‌شود سیم‌های مسی سنتی که درگذشته از آن‌ها استفاده می‌شد حجم کمتری از داده‌ها را انتقال می‌دادند ولی کابل‌های فیبر نوری سبک‌تر و انعطاف‌پذیرتر هستند و توانایی حمل بیشتری از داده‌ها را دارند. 

کاربرد فیبر نوری در  دندان‌پزشکی و جراحی ها

کاربردهای فیبر نوری در پزشکی و جراحی ها

فیبرهای نوری به‌طور گسترده‌ای علاوه‌بر سایر ویژگی‌هایی که دارند در زمینه پزشکی و تحقیقات نیز نقش مهمی دارند. بخش مهمی از جراحی‌های غیر نفوذی که به آندوسکوپی ها معروف هستند به کمک این ارتباطات نوری انجام می‌گیرد. روش کاراین ارتباطات نوری به این صورت است که یک دقیقه نور روشن را به ناحیه‌ای که در بدن قرار است مورد جراحی قرار بگیرد تابانده و این امکان را می‌دهد تا تعداد و اندازه برش‌های ایجادشده را کاهش دهیم. همچنین در تحقیقات میکروسکوپی و زیست پزشکی نیز کاربرد دارد. 

کاربرد کابل های فیبر نوری در ارتباطات تلفنی

در زمان‌های گذشته تماس‌های تلفنی در داخل یا خارج از کشور به این سادگی انجام نمی‌شد، اما امروزه ارتباطات فیبر نوری می‌توانند، به‌راحتی مکالمات واضح را بدون هیچ‌گونه تأخیری  در هر دو طرف برای کاربران ایجاد کنند این مورد از رایج‌ترین و بهترین کاربردهای فیبر نوری می‌باشد.

کاربرد فیبر نوری در صنعت خودروسازی

روشنایی و ویژگی‌های ایمنی خودروهای امروزی از جمله مهم‌ترین اهداف صنعت خودروسازی است که با ورود کابل‌های فیبر نوری این مهم عملی شده است. کابل های فیبر نوری به‌طور گسترده‌ای در داخل و نمای بیرونی وسایل نقلیه به نورپردازی خودرو کمک می‌کند، همچنین با صرفه‌جویی در فضا و ارائه روشنایی بیشتر هر روز در خودروهای بیشتری این فناوری استفاده می‌گردد. کابل‌های فیبر نوری توانایی آن را دارند تا سیگنال‌ها را بین قسمت‌های مختلف خودرو با سرعت رعدوبرق انتقال دهند و این باعث می‌شود آن‌ها در استفاده از برنامه‌های ایمنی مثل کنترل کشش و کیسه‌ی هوا بسیار ارزشمند باشد. 

کاربردهای فیبر نوری در صنعت خودروسازی

کاربردهای نظامی و فضایی فیبرهای نوری

امنیت داده‌ها در کاربردهای نظامی و هوافضا از سطح بالایی برخوردار است و بسیار باید به آن توجه شود کابل‌های فیبر نوری راه‌حل ایده‌آلی را برای انتقال داده‌ها در این مناطق به کاربران ارائه می‌دهند کابل‌های فیبر نوری مجموعه‌ای از کاربردها را دارند که فراتر از آن چیزی است که اکثر مردم از آن آگاهی دارند.  

استفاده از فیبر نوری به عنوان کابل‌های تلویزیونی

کابل فیبر نوری توانایی انتقال سیگنال‌های کابلی را در طول سال‌ها افزایش داد و به کمک انتقال سیگنال‌ها برای تلویزیون‌ها با وضوح بالا کابل‌های فیبرنوری به‌عنوان اهداف ایده‌آل هستند و پهنای باند و سرعت بیشتری را دارند. کابل های فیبر نوری در مقایسه با همان مقدار سیم مسی ارزان‌تر نیز هستند.

استفاده از فیبر نوری نورپردازی و دکوراسیون

در طول سال‌ها با رشد علم، نورپردازی و استفاده از کابل‌های فیبر نوری طرف‌داران بیشتری پیدا کرده است راه‌حل آسان و مقرون‌به‌صرفه و جذاب که برای پروژه‌های روشنایی استفاده می‌شود کابل‌های فیبر نوری است و به‌طور گسترده‌ای در تزیینات و نورپردازی و درختان کریسمس استفاده می‌شوند.

کاربردهای فیبر نوری در نورپردازی و دکوراسیون

کاربرد فیبر در بازرسی‌های مکانیکی

بررسی مکان‌های صعب‌العبور به‌طور گسترده توسط کابل‌های فیبر نوری رشد کرده است و برخی از این برنامه‌ها بازرسی در محل برای مهندسان و همچنین بازرسی لوله‌ها برای لوله‌کشی آب مورد کاربرد است.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search