تاثیر کاهش دما روی فیبرهای نوری

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)

فیبرهای نوری تارهای شیشه‌ای یا پلاستیکی نازک و انعطاف‌پذیری هستند که ضخامت آن‌ها در حد تار موی انسان می باشد. این فیبرها هرجایی که باشند توانایی انتقال حجم عظیمی از داده ها را  داشته و داده‌ها به‌عنوان پالس‌های نور توسط این فیبرها حمل می‌گردند. امروزه فیبرهای نوری  به‌عنوان بستر انتقال از سیم مسی پیشی گرفته‌اند.

به‌علت هزینه پایین، سرعت بالا، حجم کمتر، عدم ایجاد گرما و سایر ویژگی­هایی که فیبر های  نوری نسبت‌به سایر تجهیزات دارند، استفاده از فیبر نوری طرف‌داران بیشتری دارد.

در این بخش قصد داریم تأثیر هوای سرد را بر کابل‌های فیبر نوری به شما توضیح دهیم.

ظرفیت بالای فیبرهای نوری به این معناست که باید نصب و نگه‌داری آن را مدیریت گردد. با همه مزایایی که فیبرهای نوری دارند برای بهره مندی از بیشترین کیفیت و بازدهی باید در استفاده از آنها به مواردی توجه داشت. برای مثال آلودگی و مقادیر اندک چربی و رطوبت می‌تواند بر انتقال نور اثر بگذارد.

خود فیبرهای نوری توسط یک لایه آکریلیک محافظت می‌شوند همین لایه محافظ توانایی آن را دارد که از کانکتور هایی که به هر فیبر متصل شده‌اند در هر محیط محافظت کنند.

استفاده از کابل های فیبر نوری در دمای زیر صفر

فیبر نوری به اندازه کافی قوی عمل می‌کند و توانایی آن را دارد بین دکل‌های ارتباطی برای پیوندهای مخابراتی در یخ‌بندان، برای پخش ویدئوهای تلویزیونی در خارج و در کنار جاده‌ها از دوربین‌های ترافیکی استفاده شود و کاربرد داشته باشد.

فیبرهای نوری و کانکتور­ها توانایی آن را دارند تا با دمای زیر صفر مقابله ‌کند. و تأثیر هوای سرد را بر کابل‌های فیبرنوری خنثی سازند. به عنوان مثال معمولاً اگر شکاف یا اتصالات ناقصی در کانکتورها وجود داشته باشد آب می‌تواند به مجرای فیبر راه پیدا کند و زمانی‌که دما کاهش پیدا می‌کند یخ‌زده و این موضوع باعث می‌شود تا نیروهای بزرگ باعث تغییر شکل و دفرمه شدن فیبر گردد این امر سیگنال‌های عبوری از فیبر را کاهش می‌دهد و پهنای باند را کم می‌کند.

جلوگیری از تاثیر کاهش دما روی فیبرهای نوری

برای کاهش این مشکلات، تأثیر هوای سرد را بر کابل فیبر نوری را بررسی می کنیم. یک روش برای جلوگیری از تأثیر هوای سرد بر کابل فیبر نوری وجود دارد. که کابل های فیبر نوری خاکی پایین‌تر از خط یخ‌بندان نصب می‌شوند تا هیچ تهدیدی برای یخ زدن آن‌ها وجود نداشته باشد.

ژل های ضدیخ  یا کانکتور های ضدآب فیبر نوری

راه‌حل دیگری که برای حل این مشکلات استفاده می شود، اضافه کردن مایعات یا ژل‌های ضد یخ به مجرای فیبر نوری است که با هزینه‌های زیادی روبه‌رو خواهیم بود اگر بخواهیم به کم‌تر شدن هزینه‌ها کمک کنیم و از فیبرهای نوری در برابر دمای شدید محافظت کنیم، محافظت از نقاط انتهایی و اتصالات در برابر هر گونه آبی است که می‌تواند به  مجرا نشت کند و باعث منجمد شدن فیبر گردد باید جلوگیری کنیم. یک کانکتور مناسب که به‌طور خاص برای محیط‌های سخت طراحی می‌شود می‌تواند مهروموم شدن مجرای فیبر را تضمین کند و فیبر را از خطر تشکیل یخ در امان نگه‌دارد.

تاثیر کاهش دما روی فیبرهای نوری
ژل های ضدیخ  یا کانکتور های ضدآب فیبر نوری

سه نوع متداول کانکتور فیبر نوری وجود دارد SC، ST، LC که کانکتورهای LC بسیار کوچک‌تر از دو مورد قبل هستند و یک اتصال ایمن را فراهم می‌کنند. کانکتورهای LC استاندارد محافظت کافی در برابر نفوذ آب را ایجاد نمی کنند و برای حل این مشکل از محفظه های مخصوص استفاده می شوند که این روش پرهزینه خواهد بود.

یک کانکتور LC مقاوم را انتخاب کنید این کانکتورها برای محیط‌های سخت طراحی‌شده.  برخی از این کانکتورهای فیبر نوری مقاوم در برابر شرایط بوده و با IP68،IP66 وip69k که محکم شده اند. این کانکتورها به‌طور کامل تا عمق ده متری به مدت حداکثر دو هفته در آب غوطه‌ور می شوند بدون این‌که اجازه دهد آب به مجرای اتصال دو فیبرنوری دسترسی پیدا کند درنتیجه از یخ زدن فیبرجلوگیری کرده و به فیبر آسیب نمی رسد.

تحمل دمای کانکتور های مقاوم فیبر نوری

این کانکتور ها می‌توانند دمای منفی بیست و پنج تا هفتاد درجه را تحمل و از فیبر دربرابر آلودگی جلوگیری کنند همان‌طور که شما مشاهده می‌کنید فیبرهای نوری در زندگی ما مسائل حیاتی هستند و همیشه در یک منطقه امن و بدون خطر نیستند و گاهی مجبوریم آن‌ها را در مناطق سخت بکار ببریم به‌همین جهت باید اقدامات خوبی برای نصب آن‌ها اندیشیده شود.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search