همه چیز درباره اینترنت ماهواره ای استارلینک

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
همه چیز درباره اینترنت ماهواره ای استارلینک

در این روزها که بحث ارتباطات بسیار قوی است اینترنت ماهواره‌ای استارلینک بسیار مورد توجه قرار گرفته و پرسش‌های زیادی را در این‌مورد برای مخاطبان مطرح کرده است.

اینترنت ماهواره ای استارلینک چه فرقی با سایر اینترنت‌ها دارد؟
اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چیست و سرعت آن چگونه است؟
چگونه می‌توانیم به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک متصل شویم؟

پروژه اینترنت ماهواره‌ای استارلینک که زیر نظر شرکت اسپیس‌ایکس که متعلق به ایلان ماسک می‌باشد مدیریت می‌شود رساندن اینترنت پرسرعت به تمام نقاط جهان به‌خصوص مناطقی که تا پیش‌از این دسترسی به اینترنت در آن‌ها امکان‌پذیر نبود ایده‌ای است از ماهواره‌ها که برای اتصال به شبکه جهانی اینترنت امروز مطرح شد.

اینترنت ماهواره ای

در اوایل دهه 90 شرکت Teledesic برای انجام چنین کاری افتتاح شد. این شرکت و شرکت‌های مشابه زمانی‌که ماهواره‌های زیادی را ارسال کردند همچنان با مشکل اتصال ضعیف مواجه بودند. بااین‌وجود پروژه استارلینک تفاوت‌های چشمگیری نسبت‌به سایر پروژه‌های دیگر دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به هزینه کمتر ارسال ماهواره‌ها به مداربا سرعت بیشتر و کاهش تأخیر در ارتباطات اشاره کرد. شرکت اسپیس‌ایکس این پروژه را با افتتاح تاسیسات توسعه ماهواره‌های اسپیس‌ایکس در ژانویه 2015 شروع کرد که در آن زمان هنوز نام مشخصی نداشته و این شرکت فعالیت خود را تنها با 60 مهندس شروع کرد و در ژانویه 2017 تاسیسات دومی را به اجرای این برنامه اختصاص داد.

در اوت سال 2018 اسپیس‌ایکس تمام مراکز خود را با هم متحد ساخت تا علاوه‌بر تحقیق و توسعه به ساخت ماهواره‌ها تمرکز پیدا کند. ایلان ماسک در ابتدای این پروژه بیان کرد که قرار است 4000 ماهواره به مدار زمین ارسال شود و دو نمونه اولیه این ماهواره در فوریه 2018 به مدار پرتاب گردید.

باید خاطرنشان کرد که ایلان ماسک سایر ماهواره‌های استارلینک خود را به‌صورت گروهی و به تعداد بالا به مدار می‌فرستد و اولین مجموعه 60 عددی از ماهواره‌های استارلینک در سال 2019 سوار بر موشک فالکون 9 همین شرکت به مدار پرتاب شد و در فاصله 550 کیلومتر از سطح زمین قرارگرفت.

این مدار به‌قدری پایین بود که ماهواره زمانی‌که از کار افتاد توسط کشش سطحی زمین به جو کشیده می‌شود تا تبدیل به زباله فضایی نگردد. در سال 2019 اسپیس‌ایکس از 60 ماهواره ایی که به مدار ارسال کرده بود توانست با 57 مورد ارتباط برقرارکند. از این تعداد 45 مورد به ارتفاع مداری 550 کیلومتری سطح زمین رسیده بودند درحالی‌که پنج مورد همچنان اوج می‌گرفتند، پنج مورد قبل از افزایش ارتفاع مورد بررسی بودند و قرار بود دو مورد به سرعت از مدار خارج‌شده و وارد جو شوند تا روند بازگشت ماهواره‌ها به زمین آزمایش گردد.

هدف اینترنت ماهواره ای استارلینک

درحال‌حاضر هدف اصلی این شرکت ارسال 4000 ماهواره به مدار می‌باشد که تا این لحظه قرار است 12 هزار ماهواره سالم به مدار پرتاب گردد و این احتمال وجود دارد که تعداد ماهواره‌های ارسالی تا 42 هزار عدد نیز گسترش پیدا کند.
چند ماهواره استارلینک تا به امروز به فضا پرتاب شد. در ماه سپتامبر سال 2022 شرکت اسپیس‌ایکس بیش‌از 2300 ماهواره استارلینک را به مدار پرتاب کرد و بیش‌از پونصد هزار کاربر فعال در سراسر جهان دارد.

جدیدترین مجموعه‌ای از ماهواره‌های استارلینک در بیست اکتبر به مدار پرتاب شدند در این ماموریت 54 استارلینک دیگر به مدار زمین بازگشت پیدا کرد.

تفاوت اینترنت استارلینک با اینترنت‌های فیبر نوری

تفاوت اینترنت استارلینک با اینترنت‌های فیبر نوری

زمانی‌که اینترنت‌های ماهواره‌ای پا به عرصه گذاشته‌اند شبکه اینترنت فیبرنوری جدیدترین و پیشرفته‌ترین اینترنت پهن باند موجود دردنیای امروز بود. اینترنت فیبر نوری با انتقال جریان داده‌ها از طریق نور کاربرد دارد. این کار با استفاده از دو لایه شیشه و قانون شکست نور انجام می‌شود، فیبرهای نوری برخلاف سیم‌های مسی محدودیتی در پهنای باند نداشته و در برابر پوسیدگی مقاوم هستند.

با توجه به عدم وابستگی به کابل و زمین در اینترنت استارلینک،  از آن برای مناطق دور از دسترس و روستایی نیز میتوان استفاده کرد و علاوه‌برآن برای دسترسی به اینترنت‌های ماهواره‌ای به زیرساخت‌های خاصی نیاز نخواهد بود. بااین‌وجود اینترنت ماهواره‌ای در مقایسه با اینترنت فیبر نوری از پدیده‌های آب‌وهوایی در امان نخواهد بود و شراره‌های خورشیدی و شرایط جوی و حتی زباله‌های فضایی نیز می‌توانند بر اتصالات این اینترنت ماهواره‌ای اثر بگذارند و درنتیجه اینترنت فیبر نوری در دنیای امروز قابل‌اطمینان تر است. اما باید به یاد داشت که قابلیت دسترسی از مکان‌های مختلف به اینترنت ماهواره‌ای بیشتر از سرعت اینترنت ماهواره‌ای استارلینک است. معمولاً استارلینک داده‌ها را با سرعت تا 150 مگابیت بر ثانیه انتقال می‌دهد و اسپیس‌ایکس قصد دارد سرعت انتقال داده را در آینده افزایش دهد.

اینترنت ماهواره ای استارلینک در کشتی و هواپیما

اینترنت ماهواره ای استارلینک در کشتی و هواپیما

بسیاری از مسافران کشتی‌های تفریحی در طول سفر خود زیاد با تلفن‌همراه سروکار ندارند اما دسترسی به اینترنت قابل‌اطمینان برای آن دسته از مسافران که ممکن است نیاز باشد در طول سفر با محل کار خود در ارتباط باشند، اهمیت وجود اینترنت را گوشزد می‌کند بسیاری از کشتی‌های تفریحی از طریق ماهواره‌ها و اینترنت‌ها اتصال پیدا می‌کنند اما اگر کشتی در مسیر مستقیم با ماهواره نباشد ممکن است این اتصال قطع گردد.

به‌نظر می‌رسد استارلینک به‌تازگی وارد صنعت اینترنت رسانی به کشتی‌ها شده و از رقبای خود پیشی گرفته و به‌زودی تا سال 2023 با گسترش منظومه ماهواره‌های خود می‌تواند کل جهان را تحت پوشش خود درآورد. ایلان ماسک در ژوئن سال 2022 از قصد خود برای ارائه اینترنت به وسایل نقلیه متحرک مثل کامیون‌ها هواپیماها و کشتی‌ها خبر داد و یک سرویس اینترنت پرسرعت و کم تاخیر را برای کشتی‌ها در روی دریا فراهم ساخت. در حال حاضر این سرویس در نزدیکی خطوط ساحلی و بیشتر در کشورهای آمریکای شمالی اروپا استرالیا در دسترس است، اما اسپیس‌ایکس قصد دارد پوشش دریایی اینترنت ماهواره‌ای خود را در سال 2022 و اوایل 2023 در اقیانوس‌ها نیز گسترش دهد.

خبر جدیدی که این شرکت بیان کرده دسترسی اینترنت رسانی به هواپیماها است، چندی پیش سرویس (starlink Aviation) را معرفی کرد و وعده داد که پهنای باند 350 مگابیت بر ثانیه برای هر هواپیمایی که از این سیستم استفاده کند فراهم خواهد شد.

تاخیر آن 20 میلی‌ثانیه خواهد بود و همه مسافران این توانایی را دارند از آن استفاده کنند و به برقراری تماس ویدئویی، انجام بازی آنلاین، استفاده از شبکه‌های اجتماعی و سایر فعالیت‌ها بپردازند. تا به این لحظه دست‌کم دو شرکت هواپیمایی اعلام آمادگی کردند تا از سرویس اینترنت ماهواره‌ای استارلینک استفاده کنند. همچنین استارلینک علاوه‌بر آسمان و دریا قصد دارد به خودروهایی که درحال‌حرکت هستند نیز اینترنت برسانند.

مردم از دسامبر 2022 می‌توانند هنگام رانندگی در امتداد بزرگراه در دورافتاده‌ترین نقاط به سرویس اینترنت پرسرعت و کم تاخیر اتصال پیدا کنند این سرویس موسوم به starlink-for-RVs در ماه مه راه‌اندازی گردید و دسترسی به اینترنت را برای وسایل نقلیه امکان‌پذیر می‌کند. اما باید در زمان استفاده از اینترنت وسیله نقلیه ساکن باشد. این پروژه خدمات اینترنت را برای وسایل نقلیه یک قدم جلوتر برد و اتصال را درحالی‌که وسیله نقلیه درحال‌حرکت امکان‌پذیر ساخت. با این توجه این سرویس ارزان نبوده و این درحالی‌ست که استارلینک مثلاً مخصوص وسایل نقلیه ثابت 599 دلار برای دیش ماهواره‌های استاندارد هزینه دارد. هزینه سرویس RV-in-motion برای اتصال به دیش استارلینک مسطح با کارایی بالا، 2500 دلار است. هزینه ماهانه این سرویس 135 دلار است.

نحوه اتصال به استارلینک چگونه است؟

نحوه اتصال به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک چگونه است؟

برای اتصال به اینترنت استارلینک باید تجهیزات مورد نیاز این سرویس را از وب‌سایت رسمی شرکت سفارش دهید و علاوه‌برآن اپلیکیشن رسمی این شبکه اینترنت را نیز دانلود کنید. برای راه‌اندازی اینترنت ماهواره‌ای استارلینک نیازی به کمک متخصص نیست و افراد خودشان می‌توانند این سرویس را راه‌اندازی کنند.

پس‌از راه‌اندازی اپلیکیشن این سرویس بایدمحل موردنظر را از نظر وجود موانع بررسی کنید زیرا استارلینک در  محیط‌هایی که فشرده و پر از ساختمان باشد و مملو از درخت باشد به‌درستی کار نمی‌کند. دیش استارلینک نیازمند دسترسی به گستره‌ای از آسمان به‌اندازه‌ی حدود صد درجه است.

پیدا کردن منطقه مناسب در اینترنت ماهواره ای استارلینک

برای پیدا کردن منطقه مناسب می‌توانید از اپلیکیشن این شرکت نیز استفاده کنید که با استفاده از دوربین تلفن‌همراه آسمان را اسکن کرده و مناسب بودن یا نبودن منطقه که انتخاب کردید را به شما گزارش می‌دهد. پس‌از انتخاب منطقه مناسب نوبت به باز کردن کیت تجهیزات استارلینک است. این کیت شامل یک دیش به‌عنوان آنتن، یک پایه‌ی نصب کابل روتر بی‌سیم و سیم برق روتر است که به‌صورت مجزا به دست کاربر می‌رسد و فرد باید طبق دستورالعمل آن را سرهم کند.

پس‌از نصب و راه‌اندازی و روشن کردن روتر چندین دقیقه طول می‌کشد تا یک شبکه اینترنت به نام STINKY در بخش تنظیمات وای‌فای تلفن همراه شما ظاهر شود. پس‌از اتصال این شبکه از شما می‌خواهد تا نام و رمز عبور جدید را تعیین کنید، زمانی‌که این مرحله به پایان رسید اتصال شما انجام خواهد شد. استارلینک برق 100-240 ولت متناوب شهری را نیاز دارد و دیش استارلینک بین 50 تا 75 وات انرژی مصرف می‌کند.

فاصله دیش استارلینک

دیش استارلینک تا چه اندازه می‌تواند از خانه فاصله داشته باشد؟

در صورت خرید کابل 150 فوتی (45فوتی) می‌تواند از خانه فاصله داشته باشد. این در حالی است که کابلی که همراه با این تجهیزات ارسال می‌شود 75 فوت(23متر) است. در صورت نیاز به افزایش فاصله بیش‌از اندازه کابل استارلینک نیز می‌تواند از آداپتور اترنت استفاده کنید تا به‌عنوان بی‌سیم سیگنال تا خانه‌ی شما گسترش یابد. استارلینک در وب‌سایت رسمی خود در مورد این تجهیزات نوشته دیش استارلینک در برابر شرایط آب‌وهوایی مثل سرما و گرما تگرگ و برف و باران مقاومت خواهد داشت.

چند دستگاه به‌طور هم‌زمان می‌توانند به روتر استارلینک متصل شوند؟

بر اساس اپلیکیشن استارلینک روتر استارلینک تا128  دستگاه را پشتیبانی می‌کند اما واضح است اگر پهنای باند شبکه بین 128 نفر تقسیم شود سرعت اتصال کاهش پیدا می‌کند.

آیا استفاده از اینترنت ماهواره ای استارلینک رایگان است؟

زمانی‌که خبر راه‌اندازی اینترنت استارلینک فراگیر شد بسیاری بر این باور بودند که اینترنت ماهواره‌ای بدون نیاز به تجهیزات رایگان متصل خواهد شد اما باید گفت این اینترنت ماهواره‌ای نیز مانند سایر شبکه‌های اینترنت نیازمند پرداخت اشتراک ماهانه است. تجهیزات استارلینک تنها یک‌بار برای خرید آن‌ها هزینه می‌کنید که 599 دلار است و اشتراک ماهانه آن نیز 110 دلار در ماه اگرچه ایلان ماسک به‌تازگی اعلام کرده‌است قصد دارد این هزینه را کاهش دهد.

بر این اساس هزینه اینترنت استارلینک در انگلستان از 89 پوند به75  پوند، در آلمان 100 یورو به 80 یورو کاهش پیدا می‌کند. بااین‌وجود به‌نظر می‌رسد که سیاست قیمت‌گذاری استارلینک برای کشورهای مختلف متفاوت است و براساس وب‌سایت این شرکت امکان یک ماه استفاده آزمایشی از این سرویس نیز وجود دارد و در صورت عدم رضایت تمام هزینه‌ها بازپس داده خواهد شد.

استارلینک در چه کشورهایی فعال است؟

در حال حاضر بیش‌از چهل کشور فعال و قابل‌استفاده هستند که اگرچه برای بهره‌مند شدن از خدمات آن باید به تجهیزات این سرویس دسترسی داشت.

آیا استارلینک در ایران نیز فعال است؟

چندی پیش اعلام شد که اینترنت ماهواره‌ای برای ایران فعال شده و بر اساس نقشه‌های ردیاب ماهواره‌های استارلینک که این شرکت نیز از فراز ایران عبور می‌کنند درحالی‌که امکان اتصال به استارلینک برای ایران فراهم‌شده نقشه ایران همچنان در نقشه مناطق قابل‌دسترس وب‌سایت استارلینک به رنگ خاکستری است و علاوه‌برآن پایانه‌ها و تجهیزات این سرویس اینترنتی به‌طور رسمی وارد کشور نشده‌اند و امکان برقراری اتصال بدون این موارد وجود نخواهد داشت.

اینترنت استارلینک در ایران

آیا خبری از اینترنت استارلینک در ایران خواهدبود؟

یکی از سوالاتی برای کاربران پیش می‌آید آن است که آیا خبری از اینترنت استارلینک در ایران خواهدبود؟ ایلان ماسک در پاسخ به آن نوشت در ایران چند پایانه فعال وجود دارد بااین‌وجود هنوز به‌طورقطع نمی‌توان گفت که آیا اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در دسترس کاربران قرار گرفته یا خیر؟

آیا اتصال به اینترنت ماهواره‌ای استارلینک قابل‌ردیابی است؟

جان اسکات ریلتون(John scott-RAILTON) محقق ارشد آزمایشگاه سیت‌یزن در دانشکده مانک دانشگاه تورنتو در این‌مورد بیان کرد. استارلینک همچون هر فناوری ارتباطی دیگر، سیگنال‌های رادیویی منتشر می‌کند و بنابراین می‌توان آن‌ها را ردیابی کند. جیسون هیلی محقق ارشد دانشکده روابط بین‌الملل در دانشگاه کلمبیا نیز بیان کرد امکان پیداکردن دیش استارلینک و ردیابی موج فرستنده امواج رادیویی نیز وجود دارد.

با در نظر گرفتن تمام موارد اینترنت ماهواره ای استارلینک راه درازی را برای پیمودن دارد تا بتواند پوشش کامل را در تمام مناطق جهان و اتصال شبکه‌ای پرقدرت با تاخیر کم همچنان باید ماهواره‌های بیشتری به مدار زمین پرتاب شود.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search