کابل های فیبر نوری زیردریایی - بخش اول

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
کابل های فیبر نوری زیردریایی

قصد داریم طی دو مقاله شما همراهان عزیز را با کابل های فیبر نوری زیر دریایی آشنا کنیم.

دلیل اصلی استفاده از کابل‌های فیبر نوری دریایی چیست؟

امروزه شبکه‌های فیبر نوری از مهم‌ترین و اساسی‌ترین تجهیزات برای رسیدن به اینترنت مدرن هستند کابل‌های زیردریایی 99 درصد از ترافیک شبکه بین‌الملل را حمل می‌کند که درواقع گاهی اوقات برای کابل‌کشی شبکه فیبر نوری باید از مسیرهای آبی عبور کنند.

در مسیرهای آبی کوتاه نیازی نیست که نوع کابل را عوض کنیم اما در مسیرهایی که طولانی‌تر هستند باید از کابل‌های قوی و مخصوص استفاده شود کابل‌های زیردریایی علاوه‌بر این‌که باید فشار آب را تحمل کنند نیروهای ناشی از سنگ و خاک زمین را نیز تحمل می‌کند.

کابل‌های به‌کاررفته در زیر آب دارای یک پوشش از سیم‌های فولادی قوی هستند تا کابل سنگین و محکم شود و در ساختار هسته کابل‌های زیردریایی یک گره مقاوم در برابر فشار وجود دارد.

دلیل اصلی استفاده از کابل‌های فیبر نوری دریایی

پیدایش تاریخچه کابل‌های فیبر نوری زیردریایی

کابل‌های زیردریایی در سال 1858 برای انتقال پیام‌های تلگرافی بین اروپا و آمریکای شمالی استقرار پیدا کردند که یک پیام در این شبکه بیش ازده ساعت طول می کشید تا ارسال گردد. به‌عنوان مثال دو دیقه و پنج ثانیه طول می‌کشید تا هر حرف پیام با کد مورس انتقال پیدا کند. اما کابل‌های امروزی توانایی این را دارند که 340 ترابایت بر ثانیه انتقال داشته باشند.

شرکت‌های گوگل سالیان سال است که با مجموعه‌های وابسته به خود در سراسر جهان برای افزایش ظرفیت کابل‌های فیبرنوری زیردریایی همکاری می‌کنند. برای رسیدن به این هدف باید علم فیزیک و فناوری دریایی و مهندسی با کمک هم ظرفیت کابل زیردریایی را بالا ببرند. طی بیست سال گذشته صنعت فیبر نوری زیردریایی پستی‌ها و بلندی‌های زیادی را پشت سر گذاشته این نوسانات به‌علت عرضه و تقاضای پهنای باند بین‌الملل است در ادامه تغییرات این صنعت را طی دهه‌های مختلف بررسی خواهیم کرد.

اوایل تا اواسط دهه 2000

در طول این سال‌ها برای ساخت کابل‌های فیبر نوری زیردریایی میلیاردها دلار هزینه‌شده که این سرمایه‌گذاری‌های بزرگ به ظرفیت مازاد این کابل‌ها در اوایل دهه دوهزار منجر گردید. بدین سبب بسیاری از تامین‌کنندگان شبکه‌های کابل زیردریایی با مشکلات مالی روبه‌رو هستند که با ورشکست شدن شرکت‌های مادر بازار کابل‌های زیردریایی در یک دوره ده‌ساله دچار رکود شده است.

اواسط تا اواخر دهه 2010

بین 2011 تا 2015 بازار کار کابل فیبر نوری زیردریایی برای نصب آپدیت شد در این دوره تقاضای کابل زیردریایی در بازارها توسعه پیدا کرد مثلاً سیستم‌های داخل آسیا مسیر SJC به ASE در این بازه زمانی آماده سرویس‌دهی شدند.

از سال 2016 تا 2019 شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات ابری CSP و شرکت‌های خدمات‌رسانی OTT به سرمایه‌گذاران اصلی کابل‌های فیبرنوری زیردریایی تبدیل گردیدند و رشد سریع و استفاده از خدمات آمازون فیس‌بوک، گوگل و مایکروسافت تقاضا را برای کابل‌های زیردریایی بالا برد.

سال 2020 تا به امروز

امروزه تقاضای بالایی برای کابل فیبر نوری زیر دریایی با پهنای باند بالا، تاخیر کم و افزونگی بالا به ویژه در مناطق اقیانوس اطلس و آرام را روبه‌رو ساخته است.

در سال 2020 تا به امروز تقاضای زیادی برای کابل‌های نوری زیردریایی با پهنای باند بالا افزودگی بالا و تاخیر کم به‌ویژه در اقیانوس آرام و اطلس روبرو هستید که کابل‌های زیردریایی امروز تولید می‌کردند و در پروژه‌های ابر مقیاس مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیدایش تاریخچه کابل‌های فیبر نوری زیردریایی

کابل‌های فیبر نوری زیردریایی

برای تعریف کلی کابل‌های زیردریایی شامل کابل فیبر نوری هستند که در کف اقیانوس قرار می‌گیرند از رشته‌های فیبر نوری اطلاعات را بین دو یا چند نقطه انتقال می‌دهند به‌جهت محافظت فیزیکی از این کابل‌ها از ژل‌های سیلیکونی استفاده می‌گردد که چندین لایه پلاستیکی سیم‌های فولادی، روکش مسی، عایق پلی‌اتیلن و نخ نایلونی پیچیده می‌گردد. این پوشش‌ها علاوه‌بر حفاظت فیزیکی کابل از نشت سیگنال‌ها نیز جلوگیری می‌کنند.

تقویت کننده‌های نوری برای کابل‌های فیبرنوری زیردریایی

کابل های فیبر نوری که توسط تقویت‌کننده‌های نوری که دارند سیگنال را طی کابل در فواصل منظم هر شصت مایل تا صد کیلومتر تقویت می‌کنند و در انتهای کابل‌های زیردریایی یک ایستگاه فرود کابل (CLS) به زمین می‌رسد و اطلاعات را با کمک فیبرهای نوری سطح زمین به مقصد نهایی انتقال می‌دهد. ایستگاه‌ها مانند یک دیتا سنتر عمل می‌کنند و برای کنترل کابل‌های فیبرنوری زیردریایی جریان ترافیک اطلاعات را کنترل می‌نماید.

ارتباطات زیردریایی با کمک کابل‌های فیبر نوری

در بستر دریاها و اقیانوس‌ها تجهیزات پیشرفته‌ای وجود دارد. کابل‌های فیبر نوری زیردریایی توانایی این را دارند که قاره‌ها را مطمئن‌تر از هر ماهواره دیگر به‌هم متصل کنند چارچوب ارتباطات جهانی، کابل‌های زیر دریا هستند که شبکه جهانی روزبه‌روز در حال کامل شدن است تا شکاف‌های ارتباطی را از بین ببرد.

کابل‌کشی اولین کیلومتر از ساحل به زیر دریا بسیار سخت است و به تکنولوژی‌های مهندسی نیاز دارد کابل‌های فیبر نوری تا عمق هزار و دویست متری زیر دریا دفن می‌گردند تا وارد شبکه ارتباطی شوند. بیش‌از یک میلیون کیلومتر کابل فیبرنوری زیردریایی با فناوری‌های پیشرفته از اقیانوس‌های جهانی عبور پیدا می‌کند. فیبرهای نوری با ضخامت کمتر از یک میلی‌متر به‌هم اتصال پیدا می‌کنند.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search