امنیت شبکه

امتیاز به این مطلب
(0 کاربر)
امنیت شبکه

داده‌های شخصی و تجاری حیاتی که در دنیای امروز در شبکه‌های کامپیوتری در دسترس قرار می‌گیرد نیاز به امنیت شبکه دارند.

که امنیت شبکه یکی از مهم ‌ترین مباحث در بحث شبکه می‌باشد ما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم امنیت شبکه بیشتر آشنا کنیم.

برای این ‌که شبکه‌ها در برابر مزاحمان محافظت شوند هیچ ‌گونه دستورالعمل کاملی وجود ندارد همان گونه که در زمینه مراقبت از شبکه هیچ دستورالعملی وجود نداره به‌ مراتب روش‌های مختلفی امروزه در زمینه صدمه زدن به شبکه وجود دارد و هر روز در حال پیشرفت است، به ‌همین میزان هم کارشناسان درحال بررسی و تحقیق هستند تا در زمینه امنیت شبکه نیز پرقدرت ‌تر پیشرفت کنند.

از جمله اصلی ‌ترین پارامترهایی که در امنیت شبکه باید مورد توجه قرار بگیرد و همیشه نادیده گرفته‌ شده مراقبت از سخت ‌افزارها در برابر سرقت و نفوذهای فیزیکی است همیشه ادارات و سازمان‌ها هزینه زیادی را صرف این می‌کنند تا سوئیچ‌های شبکه سرورها و اجزای شبکه خود را با بهترین امکانات محافظت کنند و بر روی شبکه خود امنیت برقرار کنند اما ازآنجایی ‌که این اقدامات برای صاحب خانه‌ها عملی نمی‌باشد از روترهای پهن باند در اماکن خصوصی استفاده می‌کنند به صورتی که از دسترس سایر همسایگان و مهمان‌ها به دور بماند.

امنیت شبکه

اگر این امکان برای شما وجود ندارد که از سخت ‌افزار خود به ‌طور فیزیکی مراقبت کنید این کار را می‌ توانید انجام دهید که اطلاعات را غیرفعال نمایید که نشان داده نشود حتی می‌توانید دستگاهی در نزدیکی آن قرار دهید.

برای مثال برای پخش سراسری SSID را روی یک روتر غیرفعال کنید تا دستگاه به ‌راحتی نتواند آن را ببیند یا به آن متصل شود، در زمینه سرقت اطلاعات از وسایل فیزیکی مانند کامپیوتر و روتر استفاده می‌شود که این یک نگرانی بزرگ است و راه‌ حل این مشکل این است که داده‌ها را به‌ صورت محلی متوقف می‌کنیم و از سرویس‌های پشتیبان گیری به‌ صورت آنلاین استفاده می‌کنیم.

امنیت شبکه

فایل‌های حساس را از سایت خارج کرده و در یک مکان امن پشتیبان گیری می‌کنیم اگر سخت‌افزار محلی به‌ سرقت‌ رفته یا به خطر انداخته شود فایل‌ها هنوز در سایر نقاط ایمن می‌ماند.

امروزه با افزایش استفاده از دستگاه‌های تلفن‌ همراه اهمیت امنیت فیزیکی بسیار بالا رفته وهمچنین گجت های کوچک ازآنجا که اندازه آن‌ها به ابعادی است که حتی در جیب جا می‌گیرد و برای حمل ‌ونقل در مسافرت نیز مناسب هستند و اخبار مطبوعات موارد بسیاری نیز در زمینه به سرقت رفتن گوشی‌های هوشمند از ساکنین محلی عنوان کرده که در مکان‌های عمومی و گاهی که در حال استفاده از آن‌ها بوده‌ و صورت ‌گرفته است، هنگامی ‌که گوشی خود را به شخص دیگری می‌دهید سعی کنید که در دیدرس شما باشد چون می‌توانند اطلاعات شخصی را به‌ سادگی سرقت کنند و برنامه‌های کنترل بر روی گوشی نصب کند هک کردن گوشی‌ها فقط در چند دقیقه امکان‌ پذیر است.

همچنین در زمینه انتخاب کلمه‌های عبور مناسب باید دقت شود که کلمه عبور اگر به‌ درستی استفاده گردد برای امنیت شبکه بسیار مؤثر می‌باشد و برخی از افراد به‌ طور جدی از مدیریت رمز عبور استفاده نمی‌کنند و استرس و اصرار بر این دارند که کلمات عبور بد و ضعیف در سیستم شبکه استفاده گردد.

چند روش در زمینه مدیریت کلمات عبور باید توجه مورد توجه قرار گیرد:

  • حتما رمزهای عبور قوی بر روی تمامی دستگاه‌هایی که به شبکه متصل می‌شوند قرار دهید و همچنین رمز عبور مدیریت پیش‌ فرض روترهای شبکه را نیز حتی ‌الامکان تغییر دهید.
  • رمز عبور را در موارد ضروری با دیگران به اشتراک نگذارید.
  • در صورت امکان دسترسی افراد متفرقه را تنظیم کنید.
  • اگر رمز عبورتان شناخته ‌شده گردید آن را تغییر دهید و از کلمه‌های عبور قوی که به‌ خاطر سپردن آن‌ها کمی دشوار است استفاده نمایید و در یک محل مناسب آن‌ها را ذخیره کنید.
امنیت شبکه

نرم‌ افزارهای جاسوسی مختلف وجود دارد که برخی از آن‌ها برای استفاده از رایانه شخصی و مرورگرهای وب نظارت می‌کنند.

انواع دیگری از نرم‌افزارهای جاسوسی که به ‌منظور سرقت اطلاعات شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرند ازجمله خطرناک ‌ترین نرم‌ افزارهای جاسوسی نرم‌افزار keylogger است که با ارسال تاریخ، ضبط تمامی کلیدهای صفحه‌کلید شخص ساخته می‌شود که این نرم‌افزار برای گرفتن شماره کارت‌های اعتباری و کلمات عبور است تاریخچه تمام کلیدهایی که انسان بر روی صفحه‌ کلید فشار می‌دهد ثبت و ارسال می گردد.

تمامی نرم ‌افزارهای جاسوسی که روی رایانه‌ها سعی می‌کنند بدون دانش از افرادی که از آن استفاده می‌کنند کار کند یک خطر برای امنیت شبکه محسوب می‌گردد ابزارهای جاسوسی که به‌ سختی شناسایی و حذف می‌گردند.

کارشناسان امنیتی توصیه می‌کنند که به‌ منظور بالا بردن امنیت شبکه نرم‌ افزار ضد جاسوسی معتبری را در شبکه‌های کامپیوتری خود نصب و راه‌اندازی کنند.

حریم ‌های خصوصی آنلاین، دزدان هویت ستارگان شخصی و شاید حتی سازمان‌های دولتی ادارات با نظارت ‌های اینترنتی و از طریق نرم‌افزارهای جاسوسی اساسی مورد نظارت قرار می‌دهند.

برای مثال استفاده از هات اسپات WIFI در قطارهای مسافرتی و همچنین خودروها و موقعیت مکانی شخصی را نیز نشان می‌ دهد همچنین در دنیای مجازی هویت فرد را از طریق آدرس‌های IP شبکه و فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی نیز می‌توان به ‌طور آنلاین ردیابی نمود و برای مراقبت از حریم شخصی افراد تکنیک‌ های شامل سرویس‌های وب ناشناس و سرویس‌های VPN نیز وجود دارد حفظ کامل حریم خصوصی آنلاین از طریق فناوری‌های امروز قابل ‌دستیابی نمی ‌باشد ولی این روش‌ها به میزان خاصی از حریم خصوصی محافظت می‌کنند تا امنیت را به شبکه برگردانند.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search