چگونگی موفقیت گوگل برای راه‌اندازی کابل‌های فیبر نوری زیردریایی

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

گوگل سریع‌ترین کابل اینترنت دنیا برای اتصال آمریکا به فرانسه از طریق اقیانوس اطلس را ساخت. بیشتر ترافیک اینترنتی که امروز استفاده می‌کنیم از زیر دریاها و اقیانوس‌ها عبور می‌کند برای مثال ترافیک اینترنت ایالات متحد به اروپا از طریق ماهواره نیست بلکه از طریق کابل‌های زیردریایی تامین می‌شود حدود 378 لوله یا کابل زیردریایی بین آمریکا و اروپا وجود دارد.

گوگل اخیراً درصدد راه‌اندازی یک کابل زیردریایی جدید است که سریع‌ترین ظرفیت برای انتقال ترافیک اینترنت زیر دریا را مهیا می‌کند این اطلاعات از طریق فیبر نوری منتقل می‌شود درحالی‌که غالب این کابل‌های اینترنتی زیردریایی از اقیانوس اطلس عبور می‌کنند.

راه‌اندازی کابل‌های فیبر نوری زیردریایی

برای توضیح چگونگی دستیابی گوگل به سرعت 259 ترابایتی روی کابل دو بخش ساده و پیچیده داریم :
بخش ساده کابل زیردریایی مانند مار ا از زیرمجموعه رشته کابل فیبر نوری تشکیل‌شده رشته فیبرهایی که به ‌صورت جفتی هستند برای مثال کابل Marea عرض 8 جفت فیبر نوری یا 16 رشته فیبر مجزا تشکیل ‌شده است.

کابل فیبر نوری کابل Marea

هر جفت فیبر نوری همانند یک بزرگ ‌راه دو باند است تا اطلاعات از یک باند ارسال و از باند دیگر دریافت شود. کابل Dunant می‌تواند اطلاعات بیشتری را در مقیاس زمانی واحد عبور دهد چون از جفت فیبر نوری بیشتری استفاده می‌کند این کابل از12 جفت فیبر نوری یا 24 رشته فیبر نوری مجزا سود می‌برد تا ترافیک بیشتری هدایت کند تصور کنید یک بزرگراه با باندهای بیش تر و پهن ‌تر که اجازه می‌دهد ماشین‌های سنگین مانند کامیون‌ها تریلر و خودروها با هم عبور کنند.

کابل فیبر نوری زیر دریایی  Dunant

اضافه کردن جفت فیبر نوری استاندارد بیشتر به یک کابل زیر دریایی، در ظاهر یک استراتژی ساده‌ست ولی هنگامی‌ که باید بدانیم چیزی ساخته شود که برای سال‌های طولانی زیر آب کار کند مسئله بسیار پیچیده‌تر از حد تصور ماست سازندگان کابل‌ها باید به محدوده محدودیت‌های هزینه‌ای قدرت الکتریکی و پیچیدگی‌های فنی غلبه کند کابل‌ها هرچه طولانی‌تر سیگنال بیشتری از دست می‌دهم یک کابل در فاصله‌ی 62 مایلی نزدیک به 99 درصد سیگنال از دست می‌دهد.

کابل زیردریایی این مشکل را با تقویت‌ کننده‌های بنام armadillos حل می‌کنند. یک armadillos طوری طراحی‌شده که ضد آب باشد و در برابر فشار بسیار مقاوم باشد تا بتواند در اعماق اقیانوس به کار خود ادامه دهد.

Armadillos یک لوله استوانه‌ای طولانی و بسیار مقاوم در برابر هر گونه فشار آب است که دو طرف آن بسیار سفت و محکم شده تا آب نشت نکند این تقویت ‌کننده به انرژی برق نیاز دارد و چون در زیر دریا برق نیست یک کابل مسی برای برق‌رسانی در لوله استفاده می‌شود هر تقویت‌کننده armadillos می‌تواند 50 مایل کابل فیبر نوری را تضمین کند.

تقویت سیگنال نوری با پمپ نوری

در داخل armadillos قطعاتی وجود دارد که به گونه‌ ای پمپ نوری محسوب می‌شود این پمپ وظیفه تقویت سیگنال نوری رونده از کابل فیبر نوری را به‌عهده دارد برای هر جفت فیبر نوری باید یک پمپ نوری استفاده شود.

گوگل باید طوری برای هر 50 مایل کابل زیردریایی از پمپ نوری استفاده کند که هم سیگنال به ‌درستی و به ‌اندازه تقویت شود و همین قطعات هیچ‌گاه خراب نشوند تا تعویض یک قطعه در زیر دریا عملیاتی یک‌میلیون دلاری است پس مهندسان گوگل رو به افزونگی می‌آورند و برای هر جفت فیبر نوری بیشتر از یک پمپ نوری قرار می‌دهند تا در صورت خرابی یک قطعه پشتیبان وجود داشته باشد هر جفت کابل فیبر نوری می‌تواند تا سه پمپ داشته باشد بنابراین برای هشت جفت فیبر نوری بیست و چهار پمپ نوری کار گذاشته می‌شود.

تقویت سیگنال نوری با پمپ نوری

کابل Dunant از دوازده جفت فیبر نوری تشکیل‌شده و در ازای آن 3.977 مایل است اگر مهندسان گوگل بخواهند برای هر جفت فیبر نوری در فاصله پنجاه مایلی سه پمپ نوری بگذارند تعداد بسیار زیادی تقویت‌کننده و پمپ نوری نیاز است راه‌حل گوگل استفاده از پمپ‌های نوری اشتراکی است گروهی از پمپ‌های نوری برای تقویت سیگنال عبوری از چندین جفت فیبر نوری استفاده می‌شود مثلاً دو یا چهار جفت فیبر نوری با یک گروه از پمپ‌های نوری تقویت می‌شوند گرچه دشواری‌های پروژه‌ی کابلDunant برای ما ترسناک به‌ نظر می‌رسند ولی مهندسان گوگل می‌خواهند تا سال 2022 آن را تکمیل و به شبکه سراسری اینترنت متصل کنند

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search