تکنولوژی در سال 2021

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

امروزه فناوری با سرعت زیادی در حال پیشرفت و تکامل است و تغییرات چشمگیری را در صنعت فناوری مشاهده می‌کنیم بااین‌حال تنها ترندهای فناوری و فناوری‌های نوظهور نیستند که درحال تحول هستند سال 2021 به‌ علت شیوع بیماری COVID-19 تغییرات بسیاری را در زمینه ارتباطات و IT ایجاد کرد با پایان یافتن سال 2021 می‌خواهیم نگاهی بر این ترندهای تکنولوژی داشته باشیم

تکنولوژی در سال 2021

1- هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هوش مصنوعی

که در دهه‌های گذشته سروصدای بسیاری داشته همچنان یکی از ترندهای جدید فناوری است تأثیرات قابل‌توجهی بر نحوه و عملکرد زندگی دارد هوش مصنوعی در حال حاضر به دلیل برتری در تشخیص تصویر و گفتار برنامه‌های ناوبری، دستیار شخصی گوشی هوشمند و بسیاری موارد دیگر شناخته ‌شده است. هوش مصنوعی بیشتر برای تجزیه‌ وتحلیل تعاملات و تعیین ارتباطات و بینش‌های اساسی به کار می‌رود.

بازار هوش مصنوعی تا سال 2025 به صنعت 190 میلیارد دلاری خواهد رسید و هزینه‌های جهانی برای سیستم‌های شناختی و هوش مصنوعی به بیش‌از 57 میلیارد دلار در سال 2021 خواهد رسید هنوز هیچ تعریف دقیق و واحدی از هوش مصنوعی که تمام دانشمندان بر روی آن توافق داشته باشند ارائه نشده ولی در اکثر تعریف‌ها می‌توان به شکل زیر دسته‌بندی کرد:

  1. مانند یک انسان فکر می‌کند
  2. منطقی فکر می‌کند
  3. مانند انسان عمل می‌کند
  4. منطقی عمل می‌کند

تعریف ساده از هوش مصنوعی هوش مصنوعی شاخه ‌ای از علوم رایانه است که هدف آن تولید ماشین‌های هوشمند است که توانایی انجام وظایفی که نیاز به هوش انسانی است را داشته باشد هوش مصنوعی در حقیقت شبیه‌سازی هوش انسانی برای کامپیوترم منظور از هوش مصنوعی ماشینی است که به گونه ‌ای برنامه ‌نویسی شده باشد که همانند انسان فکر کند و رفتار انسان را تقلید کند این تعریف می‌تواند به تمامی ماشین‌ هایی اطلاق شود که همانند ذهن انسان عمل می‌کنند و می‌توانند کارهایی مانند حل مسئله و یادگیری داشته باشند.

هدف هوش مصنوعی بر سه ‌پایه استوار است:
  1. یادگیری
  2. استدلال
  3. درک هوش مصنوعی

شاخه‌ی گسترده‌ای از علوم رایانه است که مربوط به ساخت ماشین‌های هوشمند با توانایی انجام وظایفی است که معمولاً به‌هوش انسان نیاز دارند.

تاریخچه هوش مصنوعی

تاریخچه هوش مصنوعی به سال‌های جنگ جهانی دوم برمی‌گردد زمانی‌که نیروهای آلمانی برای رمزنگاری و ارسال ایمن پیام‌ها از ماشین استفاده می‌کردند دانشمند انگلیسی در تلاش برای شکست این کدها برآمد، تورینگ به همراهی تیمش ماشینی را ساختند که آن‌ها را رمزگشایی کند رفته ‌رفته با پیشرفت فناوری و سایر سخت‌افزارهای مورد نیاز برای توسعه هوش مصنوعی ابزار هوشمند و سرویس به بازار عرضه شد بسیاری از سرویس‌های معروف مانند موتورهای جستجو ماهواره و غیره از هوش مصنوعی استفاده می‌کردند.

تفاوت هوش مصنوعی و برنامه‌ نویسی

ما در برنامه ‌نویسی ورودی‌های معلوم و مشخص داریم با استفاده از دستورات شرطی معادلات را حل می‌کنیم و به نتیجه دلخواه می‌رسیم ولی مسائلی که باهوش مصنوعی حل می‌شه از تنوع ورودی زیادی بهره‌مند هستند تسلط بر هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی به شما کمک می‌کند تا به مشاغلی مانند مشاغل زیردست یابید: دانشمند تحقیقات هوش مصنوعی، مهندس هوش مصنوعی، مهندس یادگیری ماشین، معمار هوش مصنوعی

هوش مصنوعی و یادگیری ماشین هوش مصنوعی

2- اتوماسیون فرآیند رباتیک (RPA)

فرایند رباتی یا RPA فناوری دیگری که باعث می‌شود مشاغل به‌ صورت خودکار انجام شود. RPA استفاده از نرم‌افزار برای خودکارسازی فرآیندهای تجاری مانند تفسیر برنامه‌ها، پردازش تراکنش‌ها، کار با داده‌ها و حتی پاسخ‌دادن به ایمیل‌ها است.

در تحقیقات تخمین زده‌شده که اتوماسیون RPA معیشت 230 میلیون کارگر دانش یا بیشتر یا تقریباً 9% نیروی کار جهانی را تهدید می‌کند برای شما به‌ عنوان یک متخصص فناوری اطلاعات که به آینده نگاه می‌کند و سعی می‌کند آخرین ترندهای فناوری را درک کند RPA فرصت شغلی زیادی ازجمله توسعه‌دهنده، مدیر پروژه، تحلیلگر کسب ‌وکار، ارائه می‌دهد و این مشاغل درآمد خوبی دارد مشاغلی مانند توسعه‌ دهنده‌ی RPA تحلیلگر RPA و معمار RPA .

3- محاسبات لبه

رایانش ابری که قبلاً به‌ عنوان یک گرایش جدید در فناوری شناخته ‌شده بود همراه با نقشه اصلی AWS ( سرویس‌های وب آمازون)، Microsoft Azure و Google Cloud Platform امروز بر بازار تسلط دارند.

ازآنجایی‌که تعداد سازمان‌های داده‌ای که با آن سروکار دارند همچنان روبه‌ افزایش است آن‌ها به مشکلات رایانش ابری در برخی شرایط پی برده‌اند. به‌عنوان راهی برای دور زدن تأخیر ناشی از رایانش ابری و انتقال داده‌ها به مرکز داده برای پردازش محاسبات لبه برای کمک به حل برخی از این مشکلات طراحی‌شده است به‌همین دلیل محاسبات لبه می‌تواند برای پردازش داده‌های حساس به زمان در مکان‌های دور با اتصال محدود یا بدون اتصال به یک مکان متمرکز استفاده شود محاسبات لبه با افزایش استفاده از دستگاه‌های اینترنت اشیا افزایش می‌یابد انتظار می‌رود تا سال 2022 بازار جهانی محاسبات لبه به 6/72 میلیارد دلار برسد و این ترند جدید فناوری فقط برای رشد است.

4- اینترنت اشیا

امروزه بسیاری از اشیاء با اتصال وای ‌فای ساخته می‌شوند به این معنی که آن‌ها می‌توانند به اینترنت و به یکدیگر متصل شوند ازاین ‌رو اینترنت اشیا یا LOT دستگاه‌ها لوازم خانگی اتومبیل‌ها و موارد دیگر را قادر ساخت تا به اینترنت متصل شویم و داده‌ها را مبادله کنیم هم‌ اکنون به‌ عنوان مصرف ‌کننده درحال استفاده و بهره ‌مندی از اینترنت اشیاء هستیم می‌توانیم درها را از راه دورباز و بسته کنیم.

با این ‌حال کسب ‌وکارها اکنون و در آینده نزدیک چیزهای زیادی برای به دست آوردن دارند اینترنت اشیاء می‌تواند ایمنی و تصمیم‌ گیری بهتری را برای کسب‌ وکارها و جمع‌آوری و تجزیه‌ وتحلیل داده‌ها فراهم کند و مزایایی را ارائه دهد که ما حتی تصورش را هم نکردیم.

اینترنت اشیا

5- فناوری اینترنت نسل پنج

یک فناوری ترند که از اینترنت اشیاء پیروی می‌کند، در جایی ‌که فناوری‌های 3G و 4G قادر به مرور اینترنت، استفاده از خدمات مبتنی بر داده، افزایش پهنای باند برای پخش جریانی در Spotify یا YouTube و موارد دیگر کرده اند، انتظار می‌رود خدمات 5G زندگی ما را دستخوش تحول کند این انتظار را داریم که در کارخانه‌ها دوربین‌های HD به بهبود ایمنی و مدیریت ترافیک، کنترل شبکه هوشمند و خرده ‌فروشی هوشمند کمک می کند، استفاده شود.

شبکه 5G تا سال 2024، 40% از جهان را پوشش خواهند داد و 25 درصد از کل داده‌های ترافیک تلفن‌همراه را مدیریت می کنند و آن را به یک فناوری ترند نوظهور تبدیل کنند.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search