انواع رک شبکه و تجهیزات آن

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

خرید انواع رک شبکه شبکه از مهم ترین پارامترها برای راه اندازی یک شبکه محافظت شده و ایمن است.خرید تجهیزات شبکه نیاز به سرمایه نسبتا بالایی دارد، به همین علت محافطت و نگهداری صحیح از تجهیزات تهیه شده بسیار حائر اهمیت می باشد.

رک های شبکه یکی از راه های محافطت از شبکه ها هستند، به طوری که رک ها را میتوان یکی از مهمترین قسمت های شبکه عنوان کرد، کاربرد اصلی رک ها نگهداری و مرتب سازی تجهیزات مانند سرور، سوئیچ شبکه، کابل شبکه، روتر و غیره می باشند.

رک های شبکه علاوه بر منظم کردن تجهیزات از آسیب های فیزیکی، گردو غبار و سایر آسیب های ممکنه محافطت می کند. رک های شبکه در اندازه های 4 تا 47 یونیت⃰⃰⃰ و عمق 35 تا 120 سانتی متر وجود دارند و اغلب جنس این قفسه ها فلزی می باشد.

⃰یونیت: واحد اندازگیری رک ها یونیت است، یعنی 4.445 سانتی متر

به کمک رک شبکه با اشغال یک حجم کمتر از فضا، می‌توان سرورها و تجهیزات جانبی آن‌ها را به خوبی سازماندهی کرد. این رک‌ها به ویژه برای سازمان‌ها، ادارات و کسب و کارهای متوسط، بسیار کارآمد و مقرون به صرفه هستند.

انواع رک های شبکه

1- رک شبکه دیواری

انواع رک شبکه و تجهیزات آن | رک شبکه دیواری

رک شبکه دیواری بر روی دیوار نصب می گردند و اصولا در ارتفاع 5 تا 9 یونیت و عمق 34 تا 60 سانتی متر در دسترس هستند.این رک ها برای استفاده در شبکه های کوچک مورد استفاده قرار میگیرند، اما برای شبکه های بزرگ تر نمی توان از این نوع رک ها استفاده کرد به علت و جود تجهیزات بزرگ تر به هیچ وجه درون یک رک بزرگ جا نمی گیرند.

2- رک شبکه ایستاده

انواع رک شبکه و تجهیزات آن | رک شبکه ایستاده

رک شبکه ایستاده جهت استفاده در شبکه های بزرگ با تجهیزات بیشتر کاربرد دارند و می توان تجهیزاتی مانند سوئیچ شیکه، سرور های HP، پچ پنل، یو پی اس، روتر و سایر تجهیزات شبکه را درون خود نگاه می دارند. یکی از مهمترین ویژگی های این رک شبکه ایستاده دارا بودن 4 چرخ در زیر این رک ها است که این قابلیت باعث جابه جایی راحتتر و سریع تر آنها می شود.

رک های ایستاده در ابعاد 16، 21، 28، 36، 40 و44 یونیت و با عمق های 60، 80، 100، 120 در بازار موجود هستند.از طرفی از چهار طرف دارای درب می باشد که می توان که قابلیت جداسازی دارند و کار برای مدیران نصب راحتتر می کنند. این رک ها دارای فن می باشند که در صورت نیاز به فن بیشتربود می توان مجدد به رک ها فن اضافه کرد این رک ها توانایی این را دارند که 4 فن درون آنها قرار بگیرد ضمنا پاور ماژولها 8 پورت و 9 پورت به صورت افقی درون این رک ها نصب می گردد.

نیرا در تولید انواع رک شبکه دیواری و ایستاده پیشرو میباشد.

کلیه مواردی که در بالا ذکر شده مر بوط به محفظه اصلی رک می باشد، در این قسمت به سراغ سایر تجهیزات می رویم:

تجهیزات رک شبکه

1- کیس رکمونت

کیس رکمونت شبکه

کیس رکمونت به عنوان یک عضو ضروری به حساب نمی آید و استفاده از آن کاملا اختیاری است.این کیس ها دارای درب قفل دار وفیلتر جلوگیری از ورود گرد و غبارهستند، این کیس ها با پاورهای 400 وات عرضه میشوند.

مهمترین عاملی که سبب استفاده از کیس رکمونت ها درون رک ها خواهد شد کاهش فضای اشغالی توسط آن نسبت به نصب سرور خواهد بود.

2- پچ پنل

پچ پنل شبکه

یکی از پرکاربرد ترین قسمتهای رک ها پچ پنل ها هستند. به عنوان مثال در هنگام کابل کشی شبکه ممکن است تعداد زیادی سوکت آماده نصب باشد اما در حال حاضر نیازی به آنها در شبکه احساس نشود، اما پس از مدتی به دلیل بالا رقتن تعداد کاربران به آنها نیاز پیدا می کنیم.

متخصصان شبکه برای این کار از پچ پنل های 24 تا 48 پورت استفاده میکنند و سوکت ها را شماره گذاری می کنند، سپس آنهارا به پچ پنل ها متصل می کنند تا در صورت نیاز آنها را از پچ پنل به وسیله یک کابل به سوئیچ شبکه وصل می کنند.

3- سینی رک:

سینی رک شبکه

سینی رک با توجه به کاربرد و طراحی آن به دو دسته سینی رک ثابت و سینی رک متحرک تقسیم می شود:

  1. سینی رک ثابت: برای قرار دادن تجهیزات سنگین درون رک ها از سینی رک ثابت استفاده می شود.سینی رک ثابت به سه نوع تقسیم می‌شود: یک یونیت (برای تجهیزات سبک)، دو یونیت (برای تجهیزات متوسط) و تخت ثابت (برای تجهیزات سنگین مانند سرورهای تاور و مانیتور).
  2. سینی رک متحرک: برای قرار دادن تجهیزاتی مانند موس و کیبورد استفاده می شود و در اندازه های 60، 80 و100 موجود می باشد و به صورت کشویی موجود است.

4- حرارت سنج دیجیتال:

حرارت سنج دیجیتال داخل رک

حرارت سنج دیجیتال یکی از تجهیزات ضروری در رک ها است که در بالاترین قسمت آن قرار می گیرد. علت اصلی و مهم استفاده از حرارت سنج در رک ها، گرمای زیادی است که هنگام فعالیت تجهیزات تولید می کنند. در صورت عدم کنترل این افزایش دما ممکن است موجب آتش سوزی گردد.

دمای رک توسط مدیر شبکه و با استفاده از حرارت سنج همواره کنترل و بررسی می شود. این دماسنج ها دارای حافظه هستند که در صورت بالا رفتن دما فن ها روشن می شوند.

5- پاور رک :

پاور رک

اکثر تجهیزاتی که درون دستگاه ها نصب می شوند نیاز به برق دارند. برای تامین برق این تجهیزات باید یک پاور رک درون رک نصب شود. پاورهای رک مجهز به سیم ارت (Earth) می باشند که برای بالا بردن امنیت و کاهش خطرات احتمالی مانند برق گرفتگی کاربردی است و آن را به زمین متصل می کنند.از پاور های 8 پورت و 9 پورت برای رک های ایستاده استفاده می شود.

6- بلنک پنل:

بلنک پنل رک

از بلنک پنل برای محافظت از تجهیزات حساس و پوشاندن قسمت های خالی رک استفاده می شود. نحو استفاده از آن به این صورت است که در قسمت جلوی رک نصب می گردد.

7- فن رک :

فن رک شبکه

فن رک به قسمت بالایی رک متصل می شود. بدنه این فن ها از جنس فلزی یا پلاستیکی است.کاربرد فن رک پایین نگه داشتن دمای فضای درون رک می باشد، پس می توان جزء مهم ترین و ضروری ترین تجهیزات درون رک معرفی کرد.

8- قفل ریتال:

قفل ریتال

به دلیل کیفیت و استحکام بالایی که قفل های ریتال دارند بیشتر از سایر قفل ها پیشنهاد می شوند. جهت قرارگیری این قفل ها در رک می بایست قسمتی از رک برش خورده تا قفل درون آن قرار گیرد.

9- پیچ و مهره:

پیچ و مهره رک شبکه

پیچ های استفاده شده درون رک ها از جنس فولاد گالوانیزه است. برای استفاده از این پیچ ها که بسیار آسان است نیازی به استفاده از آچار نمی باشد.

10- لایت پنل رک شبکه:

لایت پنل رک شبکه

جهت روشنایی درون رک ها از لایت پنل ها استفاده می شود. از اجزاء ضروری به حساب نمی آیند. زمانی که به نور زیاد جهت نصب و راه اندازی و یا رفع عیب رک داشته باشیم به لایت پنل ها نیاز است.

11- چرخ رک:

چرخ رک شبکه

چرخ ها در رک برای جابه جایی راحتتر و آسانی کار ما تعبیه شده اند.معمولا چرخ های جلو دارای قفل هستند تا به صورت ثابت در جای خود بایستد.

12- LCD پنل:

پنل LCD رک شبکه

وسیله ای مانند کیبورد، مانیتور و تاچ پنل جهت ارتباط Local با تجهیزات نصب شده در رک می باشند. که اغلب مواقع برای ارتباط همزمان چند دستگاه وعدم نیاز به کابل های ارتباطی یک KVM در داخل آنها تعبیه شده است.

13- نگهدارنده کابل:

نگهدارنده کابل

برای زیبایی ظاهری کابل کشی در درون رک ها از نگهدارنده کابل و یا Cable Management استفاده می شود. البته نگهدارنده های کابل به صورت اختیاری و فقط به جهت زیبایی ظاهری رک و نظم بخشیدن کاربرد دارند.

جمع بندی:

هدف از تهیه این مقاله در رابطه با اتواع رک ها، تجهیزات شبکه ای که درون آن جای می گیرد و همچنین سایر تجهیزات جانبی که به صورت اجباری یا اختیاری روی رک نصب می گردد، آشنایی و کمک به سهولت انتخاب شما عزیزان می باشد.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search