آشنایی با ساختار کلی کابل فیبر نوری

امتیاز به این مطلب
(1 نظر)

تعریف اجمالی از کابل فیبر نوری

فیبر نوری یا تار نوری رشته باریک و بلندی از یک ماده شفاف مثل شیشه (سیلیکا) یا پلاستیک است که ازآن ها برای انتقال اطلاعات در مسافت های طولانی استفاده می شود (شکل 1) . تارهای فوق در کلاف هایی سازمان دهی و کابل های فیبر نوری را به وجود می آورند. فیبر نوری یکی از محیط های انتقال داده (سیگنال نوری) با سرعت بالا است. فیبر نوری داری پهنای باند بسیار بالاتر از کابل های معمولی می باشد. با فیبر نوری می توان داده های تصویر، صوت و داده های دیگر را به راحتی با پهنای باند بالا تا 10گیگابیت بر ثانیه و بالاتر انتقال داد. فیبر نوری در موارد مختلفی مانند شبکه های تلفن شهری و بین شهری، اینترنت و شبکه های کامپیوتری استفاده می شود. امروزه مخابرات فیبر نوری، به دلیل پهنای باند وسیع تر در مقایسه با کابل های مسی، و تاخیر کمتر در مقایسه با مخابرات ماهواره ای ابزار مطمئن تری در انتقال اطلاعات محسوب می شود.

تصویر دسته ای از فیبرهای نوری
شکل -1 تصویر دسته ای از فیبرهای نوری

اجزای تشکیل دهنده کابل فیبر نوری

به طور معمول فیبرهای نوری شامل یک هسته (core) است که توسط روکش (cladding) ، پوشش شفاف با شاخص انکسار پایین، احاطه می گردد (شکل 2). در نوع مرسوم فیبر نوری قطر هسته و روکش با هم حدود 125میکرون است (هر میکرون معادل یک میلیونیم متر است) که در حدود اندازه یک تار موی انسان می باشد. کل قطر فیبر بر اساس قطر خارجی روکش آن بیان می شود. در حالیکه فقط قطر هسته مرکزی فیبر در عملکرد آن تاثیر دارد. وقتی ابعاد یک فیبر به صورت 125/50 یا 125/10 میکرون معرفی می شـود، عـدد اول، قطـر هسـته و دیگـری قطـر خـارجی روکـش را مشخص می کند. بسته به سازنده فیبر نوری، حول روکش، چند لایه محافظ یا buffer coated، شامل یک پوشش معمولا از جنس پلاستیک قرار می گیرد.

شماتیک یک فیبر نوری تک حالتی (SMF)
شکل -2 شماتیک یک فیبر نوری تک حالتی (SMF)

ویژگی هسته (core) کابل فیبر نوری

این بخش که در مرکز فیبر قرار دارد از جنس یک ماده بی نهایت شفاف شیشه ای یا پالستیکی تشکیل شده که پرتوهای نور در آن جریان می یابند. هسته پالستیکی بازتابنده هزینه ساخت را پایین می آورد. با این حال، یک هسته پالستیکی معمولا کیفیت شیشه را نـدارد و بیشـتر برای حمل داده ها در فواصل کوتاه به کار می رود. قطر این بخش بسته به نوع فیبر چیـزی بـین 5 تـا 500 میکرون است.

ویژگی روکش (cladding) کابل فیبرنوری

این بخش روکش دور هسته را تشکیل می دهد و باعث برگشت نور منعکس شده به هسته می گردد. این بخش نیز از جنس شیشه یا پلاستیک اما با ظریب شکنندگی متفاوتی از جنس بکار گرفته شده در هسته است. به این خاطر ضریب شکنندگی آن متفاوت است که پرتوهای موجود در هسته آن خارج نشود و با برخورد با روکش دوباره به سمت هسته هدایت می گردد.

ویژگی buffer coating کابل فیبر نوری

بافر رویه روکشی رنگی پلاستیکی است که از cladding وcore در مقابل رطوبت و عوامل خارجی محافظت می کند.

درج دیدگاه

قبل از ثبت دیدگاه از تکمیل فیلد های ستاره دار (*) مطمئن شوید.

بلاگ

دسترسی سریع

اطلاعات تماس

منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان - خیابان توسعه - توسعه 5 - نبش فرعی کارگر - مجتمع تولید کابل فیبر نوری نیرا
تلفن : 36160000-025

© Copyright 2022 - Nira . All rights reserved.

Search